Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26029
Title: التواصل عبر المنصات الاجتماعية و أثره على الاتصال المواجه لدى طلبة الثانوي دراسة ميدانية على عينة من طلبة ثانوية الشهيد عبد المجيد بمادة ولاية ورقلة
Authors: بوكرموش, عيسى
محدادي, حبيبة
Keywords: منصات التواصل
الأثر
الاتصال المواجه
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تضمنت دراستنا المتعلقة بمنصات التواصل الاجتماعي باعتبارها متغير مستقل والإشباعات المحققة للطلبة باعتباره متغير تابع ، وقد هدفت دراستنا إلى محاولة معرفة الاشباعات المحققة لمنصات التواصل بينها و بين الاتصال المواجه ، وقد كان التساؤل الرئيسي والذي مفاده: ما هو أثر استخدام منصات التواصل الاجتماعية على الاتصال المواجه لدى طلبة الثانوي؟، كما اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي المسحي لدراسة الظاهرة ووصفها وتفسيرها بشكل كمي وكيفي متعمق ، معتمدين في ذلك على الاستمارة الالكترونية بعينة قصدية بلغت 62 مفردة متباينة ، وقسمنا استمارة الاستبيان إلى ثلاث محاور أساسية : الأول يتحدث عن عادات و أنماط الاستخدام ،و الثاني مخصص لدوافع الاستخدام ، و الثالث عن اتجاهات الطلبة، وعلاقتهم بمواقع التواصل الاجتماعي، و الإشباعات المحققة منها . وتوصلنا إلى أهم النتائج أن عامل الاستخدامات يتحكم في عامل الإشاعات ويرتبط ذلك بأفراد العينة وطبيعة جنسهم و ميولتاهم و رغباتهم و فروقاتهم، ليكون هناك اختلاف في نوعية الاستخدام لهذه المواقع
Our study on social media platforms as an independent variable and the satisfaction achieved for students as a dependent variable, and our study aimed to try to know the satisfaction achieved for communication platforms between them and face-to-face communication, and the main question was: what is the impact of the use of social media platforms on face-to-face communication among secondary students? In this study, we also relied on the descriptive survey method to study the phenomenon and describe and interpret it in quantitative and qualitative depth, relying on the electronic form with a sample of 62 individual disparate, and we divided the questionnaire form into three basic axes : The first is about the habits and patterns of use, the second is about the motives of Use, and the third about the attitudes of students, their relationship to social networking sites, and the satisfaction achieved from them . We reached the most important findings that the use factor controls the satisfaction factor and it is related to the individuals of the sample and the nature of their sex, tendencies, desires and differences, so that there is a difference in the quality of use of these sites Keywords: impact, communication platforms, face-to-face communication.
Description: التخصص:إتصال الجماهيري ووسائط جديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26029
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mahdadi-habiba_compressed.pdf1,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.