Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26196
Title: دور أدوات التحليل الاستراتيجي للبيئة في تعزيز الميزة التنافسية دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الصناعية بالجنوب الشرقي للجزائر
Authors: عبد الحق, بن تفات
خديجة, برقيقة
Keywords: تحليل استراتيجي
أدوات تحليل البيئة الداخلية
أدوات تحليل البيئة الخارجية
ميزة تنافسية
مؤسسة صغيرة ومتوسطة
strategic analysis
internal environment analysis tools
external environment analysis tools
competitive advantage
small and medium enterprise
Issue Date: 2021
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور التحليل الاستراتيجي باعتباره مدخلا أساسيا للميزة التنافسية، وأهميته في الكشف عن الموارد والقدرات المتميزة في البيئة الداخلية، والتعرف على الفرص والتهديدات في البيئة الخارجية، من خلال تشخيص واقع استخدام أدوات التحليل الاستراتيجي، ومساهمتها في بناء وتعزيز الميزة التنافسية بالمؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية في الجنوب الشرقي. أجريت الدراسة على 64 مؤسسة صغيرة ومتوسطة صناعية بالجنوب الشرقي للجزائر (ورقلة، الوادي، غرداية)؛ تم توزيع الاستبيان على المسيرين، وبعد تحليل وتفسير البيانات والمعلومات، تم التوصل إلى جملة من النتائج أهمها: أن استخدام أدوات التحليل الاستراتيجي للبيئة يسهم في تعزيز الميزة التنافسية بالمؤسسات عينة الدراسة، بينما يعتمد المسيرون على الحدس، التجربة الخبرة في تقييم عوامل البيئة الداخلية والخارجية، لذا نوصي بتحسين وعي وإدراك المسيرين الملاك بمفاهيم الإدارة الإستراتيجية وإتباع المنهجية العلمية لتفعيل دور التحليل في تحسين تنافسية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة.
This study aims to highlight the role of strategic analysis as an essential entry point for competitive advantage, and its importance in uncovering distinguished resources and capabilities in the internal environment, and identifying opportunities and threats in the external environment, by diagnosing the reality of using strategic analysis tools, and their contribution to building and strengthening the competitive advantage of small enterprises. Medium Algerian. The study was conducted on 64 small and medium industrial enterprises in the southeast of Algeria (Ouargla, El-Oued, Ghardaia). The questionnaire was distributed to the managers, and after analyzing and interpreting the data and information, a number of results were reached, the most important of which are: The use of strategic environmental analysis tools contributes to enhancing the competitive advantage of the institutions in the study sample, while the managers depend on intuition, experience, experience in evaluating internal and external environment factors Therefore, we recommend improving the owners' awareness and awareness of the concepts of strategic management, and following the scientific methodology to activate the role of analysis in improving the competitiveness of small and medium enterprises.
Description: الإدارة الإستراتيجية للمؤسسات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26196
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bergiga-khadidja.pdf2,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.