Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26299
Title: فاعلية برنامج تعليمي مقترح في مادة التربية العلمية والتكنولوجية لتنمية مهارات عمليات العلم الأساسية باستخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه لتلاميذ القسم التحضيري.
Authors: سميرة, ميسون
حياة, مشري
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه في تعليم مادة التربية العلمية والتكنولوجية على تنمية مهارات عملياتالعلم الأساسيةلدى تلاميذ القسم التحضيري. وبالاعتماد على المنهج التجريبي ذي تصميم القياس القبلي والبعدي لمجموعتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية تم إجراء الدراسة على عينة مقدرة بـ 52 تلميذا وتلميذة موزعة بالتساوي على مجموعتين: مجموعة ضابطة ومجموعة تجريبية من القسم التحضيري بمدرسة صادقي بلقاسم بالزقم للموسم الدراسي 2016- 2017. وبتطبيق البرنامج التعليمي المقترح، وباستخدام اختبار مهارات عمليات العلم الأساسية تم تحليل البيانات المتحصل عليها باستخدام التكرارات، النسب المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبار(ت)، ومربع إيتا( n² ) وقيمة( d). وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود مستوى متدني في نمو مهارات عمليات العلم الأساسية لدى أطفال القسم التحضيري. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة على اختبار مهارات عمليات العلم الأساسية (في الاختبار ككل والاختبارات الجزئية)بعد استخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه في تعليم مادة التربية العلمية والتكنولوجية لصالح المجموعة التجريبية. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على اختبار مهارات عمليات العلم الأساسية (في الاختبار ككل والاختبارات الجزئية)قبل وبعد استخدام استراتيجية الاكتشاف الموجه في تعليم مادة التربية العلمية والتكنولوجية لصالح درجاتهم في التطبيق البعدي. وبناء على نتائج الدراسة؛ تم ادراج مجموعة من التوصيات والاقتراحات في مجال تنمية مهارات عمليات العلم الأساسية.
The objective of the study was to identify the effectiveness of using the targeted discovery strategy in teaching science and technology education to develop the skills of the basic science processes of the students of the preparatory class. Based on the pilot curriculum with pre-and post-tribal measurement design for two groups, one is experimental and the other is experimental, the study was conducted on a sample of 52 students and students divided equally into two groups: a control group and an experimental group from the preparatory class at SadkiBelkacem School in Z'Goum for the 2016-2017 academic year. Using the basic science process skills test, the data obtained were analyzed using frequencies, percentages, arithmetic mean, standard deviation, T test, n² and d . The study found the following results: There is a low level of growth in the skills of the basic science of processes children in the preparatoryclass There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the control group to test the skills of the basic science processes (in the test as a whole and the partial tests) after using the targeted discovery strategy in teaching science and technology education for the experimental group. There are statistically significant differences between the average scores of the experimental group members on the test of the skills of the basic science processes (in the test as a whole and the partial tests) before and after the use of the targeted discovery strategy in teaching science and technology education in favor of their degrees in post-application. Based on the findings of the study, a set of recommendations and suggestions were included in the development of the skills of basic science processes.
Description: علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26299
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hayat-Mecheri.pdf1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.