Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26380
Title: مدى استخدام منصة التعليم الإلكتروني "موددل"و مواقع التواصل الإجتماعي في إطار المنهاج الدراسي لدي طلبة الماستر قسم علم النفس و علوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: قندوز, أحمد
بوستة, حليمة
خضران, غنية
Keywords: منصة مودل
التعليم الإلكتروني
مواقع التواصل الإجتماعي
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2021
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى استخدام طلبة الماستر قسم علم النفس وعلوم التربية لمنصة التعليم الالكتروني "موددل" ومواقع التواصل الاجتماعي بجامعة قاصدي مرباح ولاية ورقلة؛ ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء استبيان تضمن محورين: محور لمدى استخدام منصة التعليم الالكتروني "موددل"، ومحور لمدى استخدام مواقع التواصل الاجتماعي. وتم توزيع الاستبيان الكترونيا على أفراد عينة الدراسة الكتمثلة في طلبة الماستر قسم علم النفس وعلوم التربية البالغ عددهم 449، وتمت الاستجابة من طرف 345 فرد 300 منها قابلة للتحليل الاحصائي. وقد اعتمدنا في ذلك على عدة أساليب احصائية كالمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين الأحادي والثنائي(ANOVA) واختبار"ت". وتوصلت هذه الدراسة إلى النتائج التالية: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عندα=0.065بين المتوسط الحسابي لدرجات إستخدام منصة موددل والمتوسط الحسابي لدرجات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في اطار المنهاج الدراسي لدى طلبة الماستر قسم علم النفس وعلوم التربية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند α=0.514في مدى استخدام طلبة الماستر قسم علم النفس وعلوم التربية لمنصة موددل يعزى لمتغير التخصص. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند α=0.001 في استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في إطار المنهاج الدراسي لدى طلبة قسم علم النفس وعلوم التربية يعزى لمتغير التخصص. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند α⪖ 0.05في مدى استخدام منصة موددل يعزى لمتغير الجنس والمستوى الدراسي، لكن يوجد فرق دال إحصائيا في التفاعل بينهما عندα=0.01. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند α⪖ 0.05في مدى استخدام الطلبة لمواقع التواصل الاجتماعي في إطار المنهاج الدراسي تعزى إلى متغير الجنس والمستوى الدراسي. وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة تم طرح مجموعة من المقترحات والتي من شأنها أن تؤدي إلى تحسين خدمات منصة موددل، واستغلال أفضل لمواقع التواصل الاجتماعي في التعليم الالكتروني بجامعة قاصدي مرباح ورقلة. الكلمات المفتاحية : التعليم الإلكتروني ، منصة موددل ، مواقع التواصل الإجتماعي
The current study aimed to identify the extent to which master students,departement of education sciences, use the e-learning platform moodle and social networking sites at the university of kasdi Marbah Wilaya of Ouargla to achieve the goal of the study, a questionnaire was built that included tow axes the extent to which the Moodle e-learning platform is used ,and the axis for the extent to which social midiasites are used.The quetionnaire was distributed electronically to the study sample,which consisted of 449 masters students in the Depertment of psychology and Education Sciences ,and 345 individuals responded,300 of which are subjectect to statistical analysis.We have relied on several statistical methodes such as arithmetic means ,standard deviations,one –way and tow-way analysis of ariance (ANOVA) and t-test.This study reached the following results:-There no statistically significant differences 𝛂=𝟎.𝟎𝟔𝟓mean of the of the degrees of using the mooddle platform and the arithmetic mean of using social networking sites within the framework of the curriculum for masters students,Depertment of Psychology and Education sciences.-there are no staistically significant diffences in the extent to which the master students 𝛂=𝟎.𝟓𝟏𝟒, Depertment of psychologie and Education Sciences use the Mooddle platforme due to the variable of specialization.-There are statistically significant differeces 𝛂=𝟎.𝟎𝟎𝟏when using social midiasites in the context of the curriculum among students of the Depertment of psychologie and Education Sciences.du to the variable specialization. ز-there are no statistically significant differences at 𝛂⪖𝟎.𝟎𝟓in the extent to which students use social networking sites within the framework of the curriculum due to the variable of gender and accademic levelat 𝛂=𝟎.𝟎𝟏.-there are no statistically signification diffirences at 𝛂⪖𝟎.𝟎𝟓in the extent of using the moodele platform due to the variable of gender and academic level , but there is a statistically singificaant difference in the interaction between them when . In light of the results of the study, a set of proposals were put forward.which would lead toimproving the services of the Mooddle platform,and making better use of sosial networking sites in e-learning at the University of Kasdi MerbahOuargla. Kay words: Electronic-Learling, Mooddleplatform, social mides
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26380
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boussatta-halima_compressed.pdf622,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.