Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحدادي, علي-
dc.contributor.authorزيغمي, جميلة-
dc.date.accessioned2021-09-29T01:38:55Z-
dc.date.available2021-09-29T01:38:55Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26382-
dc.descriptionقسم اللغة والأدب تخصص:مسرح عربي حديث ومعاصرالعربيen_US
dc.description.abstractتناولت في هذا البحث مسألة توظيف الأسطورة في مسرح توفيق ومنه أشرت إلى بعض النماذج التي اعتمد فيها المؤلف على الأسطورة وكيف أن الأسطورة كانت سببا في نجاح أعماله، فقد استفاد منها في تشكيل رؤيته حيث استطاع من خلالها المزج بين ثقافتين مختلفتين والتعبير عن واقع مجتمعه وقد وظفها وفق رؤى معاصرة أحدثت تغييرا بمنظوراتها لتُناغم مشاكل عصره، لكن كان جُل التركيز في الدراسة على مسرحية بجماليون وكيف وظفها المؤلف وماهي الأبعاد الأسطورية الرمزية التي احتوتها.en_US
dc.description.abstractDans cette recherche , j’ai aborde la question de l’emploi du mythe dans le theatre Tawfiq , et a partir de la j’ai évoqué certains des modèles dans lesquels l’auteur s’est appuyé sur le mythe et comment le mythe était une raison du succès de ses œuvres .visions, ils ont change leurs perspectives pour s harmoniser avec les problèmes de son temps ,mais l’étude se concentrait sur la pièce de pygmalion, comment l’auteur l’utilisait et quelles étaient les dimensions mythologiques et symboliques qu’elle contenait .-
dc.description.abstractIn this research addressed the question of the employment of the legend in the theater of Tawfiq and from which I referred to some models in which the author relied on the legend and how the legend was a reason for the success of his works, he benefited from it in shaping his vision where he was able to mix two different cultures and express the reality of his society and employed it according to contemporary visions that changed its perspectives to the harmony of the problems of his time, but the focus in the study was on a play of beauty and how the author employed it and what the mythical dimensions contained-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversité Kasdi Merbah-Ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2021;-
dc.subjectالأسطورةen_US
dc.subjectالمسرحen_US
dc.subjectبجماليونen_US
dc.subjectبرنارد شوen_US
dc.subjectالمسرح العربيen_US
dc.subjectتوفيق الحكيمen_US
dc.subjectLa légendeen_US
dc.subjectLa scèneen_US
dc.subjectpygmalionen_US
dc.subjectBernardShawen_US
dc.subjectThéâtre arabeen_US
dc.subjectTawfiq al Hakimen_US
dc.subjectThe Legenden_US
dc.subjectTheatreen_US
dc.subjectBejamalionen_US
dc.subjectBernard Shawen_US
dc.subjectArabe Theatreen_US
dc.subjectTawfiq al-Hakimen_US
dc.titleالبعد الأسطـوري في مسرحية "بجماليون"لتوفيق الحكيمen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zeghemi-Djamila.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.