Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26437
Title: التنشئة الأسرية وعلاقتها بالانحرافات السلوكية لدى الطالبات الجامعيات "دراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة"
Authors: باوية, نبيلة
قوقي, سارة
محبوب, سالمة
Keywords: التنشئة الاسرية
الانحراف
سلوك الطالبات
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2021;
Abstract: تحاول هذه الدراسة الإجابة على اشكاليتها التي تتمحور حول ما إذا كانت هناك علاقة بين التنشئة الأسرية والانحرافات السلوكية لدى الطالبات الجامعيات ،ودلالة الفروق حسب متغير المستوى ونمط الإقامة. أجريت الدراسة على عينة قوامها 160 طالبة من مستوى السنة أولى ليسانس علوم اجتماعية والسنة ثالثة ليسانس من قسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة ،تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، تم جمع معطيات الدراسة بالاعتماد على أداتين أحدهما تقيس التنشئة الأسرية للطالبات الجامعيات والذي يتكون من (20) فقرة ،والثانية تقيس الانحرافات السلوكية للطالبات الجامعيات والذي يتكون من (20) فقرة موزع على بعدين ،وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام Spss22 ،وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : * لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين التنشئة الأسرية والانحرافات السلوكية لدى الطالبات الجامعيات. *لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التنشئة الأسرية لدى الطالبات الجامعيات باختلاف المستوى. *توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانحرافات السلوكية لدى الطالبات الجامعيات باختلاف المستوى. *لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التنشئة الأسرية لدى الطالبات الجامعيات باختلاف نمط الإقامة. *لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الانحرافات السلوكية لدى الطالبات الجامعيات باختلاف نمط الإقامة. ولقد نوقشت نتائج هذه الدراسة في ضوء الدراسات السابقة وختمت ببعض المقترحات.
This study attempts to answer its problème, which revolves around whether there is a relationship between family upbringing and behavioral deviations among university students, and the significance of differences according to the level variable and the type of residence. The study was conducted on a sample of 160 female students frome the first-year bachelor’s level in social sciences and the third year with a bachelor’s degree frome the Department of Psychology and Education Sciences at the University of Kasdi Merbah, Ouargla, who were chosen in a simple random way. (20) items, and the second measures the behavioral deviations of university students, which consists of (20) items distributed over two dimensions, and the data was statistically processed using Spss22, and the study reached the following results: * There is no statistically significant relationship between family upbringing and behavioral deviations among university students. * There are no statistically significant differences in the family upbringing of female university students at différent levels. * There are statistically significant differences in the behavioral deviations of female university students at différent levels. * There are no statistically significant differences in the family upbringing of female university students according to the type of residence. * There are no statistically significant differences in the behavioral deviations of university students according to the type of residence. The results of this study were discussed in the light of previous studies and concluded with some proposals.
Description: التخصص: إرشــــــاد وتوجيـــه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26437
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gougui-sara.pdf749,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.