Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26717
Title: فعالية برنامج علاجي معرفي سلوكي في خفض الضغط النفسي لدى أمهات الأطفال المصابين بإعاقة حركية ذات منشأ عصبي
Other Titles: The effectiveness of the cognitive-behavioral therapy program in reducing the psychological stress severity among mothers of children with motor disabilities of neurological origin
Authors: ليلى ملعب
بديعة واكلي آيت مجبر
Keywords: cognitive-behavioral therapy program
psychological stress
motor disabilities
mothers
children
Issue Date: 10-Nov-2021
Series/Report no.: Volume 13, Numéro 4 2021 B;
Abstract: تهدف الدراسة إلى التعرف على فعالية البرنامج العلاجي المعرفي السلوكي في خفض حدة الضغوط النفسية لدى أمهات الأطفال المصابين بإعاقة حركية ذات منشأ عصبي، ومدى استمرار فعالية البرنامج العلاجي بعد شهرين من انتهاء تطبيق الجلسات العلاجية. وقد تكونت عينة الدراسة من (12) أما لأطفال مصابين بإعاقة حركية ذات منشأ عصبي، تم تقسيمهن إلى مجموعتين، الأولى تجريبية وقوامها (6) أمهات، والثانية ضابطة وقوامها (6) أمهات. وتحقيقا لأهداف الدراسة استخدمنا الأدوات التالية: مقياس الضغط النفسي، والبرنامج العلاجي المقترح، والمقابلة التشخيصية الموجهة.كما اعتمدنا الأساليب الإحصائية المتمثلة في: اختبار مان ويتني، واختبار ويلكوكسون واختبار كاف تربيع لبيرسون (كا²)، النسبة المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري. وبينت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية و بالتالي فالبرنامج العلاجي المعرفي السلوكي فعال في خفض حدة الضغط النفسي لدى أمهات الأطفال المعاقين حركيا The study aims to identify the effectiveness of the cognitive-behavioral therapy program in reducing the psychological stress severity among mothers of children with motor disabilities of neurological origin, and evaluate as well as the extent of this effectiveness continuation two months later after finishing the treatment sessions. The study sample consisted of (12) mothers of children with motor disabilities, who were divided into two equal groups, an experimental and a control group, consisted each of (6) mothers. To achieve the aims of this study, we used the following tools: the psychological stress scale, the suggested treatment program, and the guided diagnostic interviewing. For the statistical methods, we adopted Mann-Whitney test, Wilcoxon test, K-squared test for Pearson (Q²), percentage, arithmetic mean and standard deviation. The results of the study indicated the effectiveness of the suggested therapy program in reducing stress among mothers of the disabled children
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26717
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 49 SSH V13 N4 2021B

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S4907.pdf193,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.