Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26769
Title: التعليم عن بعد وإنتاج التمايز الاجتماعي في المجتمع الجزائري دراسة ميدانية بكلية الآداب بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: بودبزة, ناصر
سود, سارة
Keywords: التعليم
التعليم عن بعد
التمايز الاجتماعي
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الحالية إلى التعرف على نظام التعليم عن بعد و متطلباته الاقتصادية و الثقافيةخاصة ، وكشف ملابسات التمايز الاجتماعي بين الطلبة بجامعة ورقلة بكلية الآداب ومنه التمايز في المجتمع الجزائري ، و للإجابة على التساؤل الرئيسي و الذي ينطلق من هل التعليم عن بعد في ظل الجائحة هو تعليم ينتج تكافؤ الفرص بين الطلبة أم هو تعليم ينتج التمايز الاجتماعي بين الطلبة و منه المجتمع الجزائري ؟ وقد تم الانطلاق من فرضية الأساسية وهي : التعليم عن بعد في ظل الجائحة تعليم له متطلبات مادية خاصة لذلك ينتج التمايز بين الطلبة و منه المجتمع الجزائري . و تنبثق تحتها مجموعة من الفرضيات الفرعية وهي كالأتي : - التعليم عن بعد في ظل جائحة يتطلب رأسمال الاقتصادي لتوفير الوسائل المادية و التكنولوجيا المناسبة - التعليم عن بعد في ظل جائحة يتطلب رأسمال ثقافي يتناسب مع طبيعة المرحلة . - التعليم عن بعد في ظل جائحة تعليم بديل وهو مطلب لشريحة من شرائح المجتمع . وقد أجريت الدراسة على عينة طبقية شملت 123 طالب و طالبة من كلية الآداب لسنوات النهائية للماستر بجامعة ورقلة ، و اعتمدنا على المنهج الوصفي الذي يقوم على جمع المعلومات و تفسيرها وتحليلها مع استخدام أدوات جمع البيانات الملاحظة المنظمة و الاستمارة وتحليل و إجابات المبحوثين وذلك بعد اختيار الفرضيات المتواصلة إليها كانت نتائج الدراسة تتمثل كما يلي: - التعليم عن بعد يتطلب رأسمال اقتصادي فالأوضاع الاقتصادية والاجتماعية تلعب دورا واضحا في التحصيل العلمي . - التعليم عن بعد يتطلب رأسمال ثقافي إذا يلعب العامل الثقافي للأبوين و مستواهم التعليمي أمرا حاسم في العملية التعليمية . - أن التمايز الاجتماعي بين الطبقات و الفئات الاجتماعية يفرض نفسه عل صورة تفاوت تربوي .
This study aims to identify the distance education system and its economic and cultural requirements in particular, and to reveal the circumstances of social differentiation among students at the University of Ouargla at the Faculty of Arts, including differentiation in Algerian society.To answer the main question, which stems from: Is distance education in the shadow of the pandemic an education that produces equal opportunities for students, or is it an education that produces social differentiation among students, including Algerian society? This study started by the mainhypothesis that states: - Distance learning in light of the pandemic is a learning that has special material requirements, so it produces differentiation between students, and affect the Algerian society. Also, a number of sub-hypotheses emerge, as follows: - Distance learningduring the pandemic requires economic capital to provide material means and appropriate technology. - Distance learningduring the pandemic is an alternative requiredbya segment from the society. The study was conducted on a stratified sample of 123 male and female students from the Faculty of Arts for the final years of the master's degree at the University of Ouargla and we relied on the descriptive approach, which is based on the collection, interpretation, and analysis of information, with the use of data collection tools, the structured observation and the form, and the analysis and answers of the respondents, after testing the continuous hypotheses to it. The results of the study were as follows: Distance learning requires economic capital, as economic and social conditions play a clear role in educational achievement. Distance learning requires cultural capital, if the cultural factor of parents and their educational level plays a decisive factor in the learning process. The social differentiation between classes and social groups imposes itself in the form of educational disparity.
Description: التخصص: علم الاجتماع التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26769
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
soud-sara.pdf890,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.