Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26776
Title: اتجاهات الأساتذة الجامعيين حول المنصة الإلكترونية"مودل " دراسة ميدانية لعينة من الأساتذة بكلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية "جامعة ورقلة "
Authors: قانة مسعود
ابيكر, مسعود
باسماعيل, مريم
Keywords: الأساتذة الجامعيين
المنصة التعليمية Moodle
Issue Date: 2021
Abstract: تهدف هده الدراسة إلى إبراز اتجاهات الأساتذة الجامعيين حول المنصة التعليمية الإلكترونية Moodle ، والرامية إلى تحسين وتطوير جودة التعليم الجامعي باعتبار أن التعليم الإلكتروني عملية اتصالية تدخل ضمن التخصص، و أنجزت هذه الدراسة للإجابة على التساؤل الرئيسي: ماهي اتجاهات الأساتذة الجامعيين بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية لجامعة ورقلة حول المنصة الإلكترونية مودل؟ حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي الذي يناسب طبيعة الدراسة، كما اعتمدنا على استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات، من خلال عينة عشوائية بسيطة مكونة من (50) أستاذ، وقد أسفرت النتائج على أن المنصة التعلمية الإلكترونية مودل هي قاعدة معطيات تمكن من الوصول لكل ماله علاقة بالأستاذ والطالب، كما أن المنصة لم تفعل بالشكل الذي أنجزت لأجله، بالاضافة إلى وجود عراقيل من حيث النقص في تحكم الأساتذة بتقنيات الفيديو والبريد الإلكتروني مما جعل عملية التفاعل غير فعالة، إضافة إلى وجود عراقيل تكمن في صعوبة التحكم في تقنيات الحاسوب والوسائط المتعددة بالإضافة إلى مشكلة التذبذب المستمر في شبكة الأنترنت.  
This study aims at demonstrating the tendencies of university teachers towards using the electronic learning platform Moodle, which aims at in moving and developing the quality of university teaching. This is based on the fact that electronic teaching is a communicative process which is within this specialty. We have tried to answer the research question: what are the tendencies of university teaching in the faculty of human and social sciences regarding the electronic platform Moodle§ we have used the descriptive analytical method, which fits the nature of the study. We have used a questionnaire to collect data and a random sample of 50 teachers. The results showed that the electronic teaching platform Moodle is a data basis which permits access to everything related to the teacher and student. The platform is not activate to meet its intended objectives. In addition, there are obstacles related to in manipulating the video techniques and electronic emails, this has made interaction not effective. Also, there are obstacles related to using computer as well as the continuous reptures in internet connect in.
Description: التخصص :اتصال جماهيري و وسائط جديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26776
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abiker-messoud.pdf904,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.