Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26783
Title: مهارات التقديم التلفزيوني لدى مؤثري المواقع التواصل الاجتماعي في برامج التلفزيونية «دراسة تحليلية مقارنة بين المؤثرة أميرة ريا و مونيا بن فغول في برنامج سوق نساء و المؤثرة سارة رجيل في برنامج جلسة و نساء»
Authors: بودربالة, عبد القادر
براهيمي, زكاة
Keywords: مهارات التقديم تلفزيوني
مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي
البرامج التلفزيونية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تسعى هذه الدراسة الى الكشف عن وجود او عدم وجود مهارات التقديم التلفزيوني عند الوجوه إعلامية الجديدة (اي مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي) عبر قناة الجزائرية وان و قناة الشروق TV من خلال برنامجي سوق نساء وجلسة ونساء و التعرف على مختلف أنواع المهارات الأدائية والإتصالية التي يجب أن يتسم بها مقدم البرامج التلفزيونية و التي تساعده في عرض وتقديم البرنامج بصورة لها تاثير كبيرعلى فعالية الرسالة الإعلامية. ومن خلال هذه الدراسة يتوضح دوافع المؤسسات إعلامية في إختيار مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي في تقديم البرامج عوضا عن المتخصصين في مجال الإعلام والصحافة. حيث كانت إشكالية الدراسة على النحو التالى: مامدى إمتلاك مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي لمهارات التقديم التلفزيوني في برامج التلفزيونية؟ وإخترنا عينة قصدية من حلقات برنامج سوق النساء و برنامج جلسة ونساء من تقديم عينة من المؤثرين واعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي والمنهج المقارن باعتباره دراسة تحليلية مقارنة . حيث ثم تحليل الحلقات عبر اداة تحليل المحتوى وفق فئات تتعلق بشكل وفئات تتعلق بالمضمون. لتتوصل دراستنا في الأخير الى العديد من النتائج بينت لنا أسلوب تقديم تلفزيوني لدى مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي ونسبة إمتلاكهم لمهارات التقديم التلفزيوني حيث توضح أهم النتائج أن كلا برنامجين إعتمدا على قالب المقابلة الصحفية في معالجة الموضوعات بعتبار أنواع البرامج التي تقدم لمؤثري مواقع التواصل الإجتماعي برامج حوارية اجتماعية وثقافية و ترفيهية التي تتسم تقديمها ببساطة و خفة .الأن مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي أغلبهم لا يمتلكون المهارات الإعلامية المطلوبة لتقديم البرامج التلفزيونية الإخبارية وسياسية التي تتطلب أسلوب تقديم يتسم رصانة كبيرة لكن هذا لايعني أن البرامج الاجتماعية وتقافية لايجب أن تتوفر لدى المقدم مهارات التقديم فمهارات التقديم الإعلامية يجب أن تكون في كل انواع البرامج التلفزيونية لنجاح البرنامج و تأثير وإقناع الضيوف والمتابعين مع اكتشاف ان بعض المؤثرين لديهم بعض الثقافة الإعلامية صوتية عادية وحركية متزنة ووعي بتخصصات البرامج باستعمار مفردات مناسبة ونطق كلمات صحيحة فيجب إختيار مؤثرين لديهم وعي ثقافي وأسلوب مناسب لتواصل مع الأخرين.حيث المؤسسات الإعلامية تقوم بتوضيف مؤثري مواقع لجذب انتباه الجمهور وتحقيق هدف ربحي تحت ما يسمى بتطوير العمل الإعلامي.
This study seeks to reveal the presence or lack of television presentation skills in new media faces (i.e. social media influencers) through Al-Jazairia One and EL chorouk TV through programs" souk nasa" and "jalsa w nasa” And to learn about the various types of performance and communication skills that the TV presenter should have that help him present and present the program in a way that has a significant impact on the effectiveness of the media message. Through this study, it illustrates the motivations of media organizations in selecting social media influencers to present programs rather than media and journalism professionals. The problem of the study was as follows: how much do social media influencers have the skills to present television in tv shows? We chose a sample of souk nasa program and jalsa w nasa program to provide a sample of influencers and relied on the analytical descriptive and comparative approaches as a comparative analytical study. Where then analyze the episodes through the content analysis tool according to categories related to the form and categories related to the content Our study finally reached many results and showed us the method of providing television to social media influencers and their percentage of television presentation skills, where the most important results show that both programs relied on the template of the interview in the treatment of topics considering the types of programs that offer social media influencers social, cultural and recreational talk shows that are characterized by simply and lightness. and a policy that requires a very sober presentation style But this does not mean that social and cultural programs should not have the presentation skills and media presentation skills must be in all kinds of television programs for the success of the program and the influence and persuasion of guests and followers with the discovery that some influencers have some normal media culture and balanced movement and awareness of program specialties by colonizing appropriate vocabulary and pronouncing correct words must choose influencers with cultural awareness and a suitable style to communicate with others. A profit goal under the so-called development of media work.
Description: تخــصص سمعــي بــصري
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26783
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
brahimi-zakat.pdf1,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.