Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26836
Title: | التراكيب اللّغوية للأناشيد والمحفوظات الموجهة لمتعلّمي السّنة الخامسة من التعليم الابتدائي في ضوء دلالة محتوى قواعد اللّغة العربية |
Authors: | هنية عريف يمينة خوخي مرضية بلغيث |
Keywords: | التراكيب اللغوية الأناشيد المحفوظات قواعد اللغة العربية السنة الخامسة ابتدائي Linguistic structures Didactic recitations and songs Arabic grammar Fifth Year primary school Structures linguistiques comptines et récitations grammaire arabe cinquième année primaire |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Université Kasdi Merbah Ouargla |
Abstract: | يعتبر نشاط "الأناشيد والمحفوظات" أحد الأنشطة الصفية، التي يعتمد عليها في تعليم اللغة العربية وتعلّمها؛ لما تحمله من سهولة اللغة وإيقاع موسيقي يستميل النفوس، لذا جعلتها المناهج التربوية الحديثة أحد الأساليب المهمة في عملية تعليم الأطفال وإكسابهم ثروة لغوية تمسّ جميع مستويات اللغة، ومن أهم هذه المستويات "التراكيب اللغوية" التي تسعى المناهج إلى تمكين المتعلمين منها في جميع المراحل التعليمية، وقد اتخذنا السنة الخامسة من المرحلة الابتدائية عينة في دراستنا هذه للبحث عن مدى مساهمة الأناشيد والمحفوظات في تعليمية التراكيب اللغوية للتلاميذ، في ضوء مقررات محتوى قواعد اللغة العربية الموجهة لتلاميذ هذا المستوى.
الكلمات المفتاحية: التراكيب اللغوية، الأناشيد، المحفوظات، قواعد اللغة العربية، السنة الخامسة ابتدائي. The activity of teaching didactic recitations and songs is considered as one of the important school activities used in learning Arabic language, due to simplicity of language and to the musical rhythm attracting souls. To that effect, modern pedagogical methods are considering them as a highly important medium in teaching children by inculcating linguistic richness reaching all language levels in them. Among such levels we can mention Linguistic Structures, which modern school programs are tending to inculcate to learners in all educational stages. To carry out our study we selected fifth year primary school pupils as a study sample to identify at what extent didactic recitations and songs can contribute to teaching linguistic structures for pupils of such level in the light of Arabic grammar teaching programs. L’activité d’enseignement des comptines et récitations est considérée comme l’une des activités scolaires utilisées dans l’apprentissage de la langue arabe, vu la simplicité de la langue et le rythme de la musique qui attirent les âmes. A cet effet, les méthodes pédagogiques modernes les considèrent comme un support d'apprentissage important dans l’apprentissage des enfants en leur inculquant une richesse linguistique touchant tous les niveaux de langue. Parmi ces niveaux, nous citons les structures linguistiques que les programmes scolaires visent à inculquer aux apprenants à travers tous les paliers d’enseignement. Notre échantillon d’étude a porté sur les élèves de la cinquième année primaire pour connaître à quel degré les comptines et récitations aident à apprendre les structures linguistiques aux élèves dans le cadre des programmes de la grammaire arabe destinés aux élèves de ce palier. |
Description: | لسانيات تطبيقية |
URI: | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26836 |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KHOUKHI-BELGHIT.pdf | 940,68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.