Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26868
Title: مدى وعي تلاميذ السنة الخامسة إبتدائي بطرق الحساب الذهني السريع وعلاقته بحل المشكلات الحسابية. دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات مدينة ورقلة
Authors: بن ساسي, عقيل
شعيب, عفاف
Keywords: الوعي بطرق الحساب الذهني السريع
حل المشكلات الحسابية
تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الي الكشف عن طبيعة العلاقة بين الوعي بطرق الحساب الذهني السريع وحل المشكلات الحسابية لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي تلاميذ. في ابتدائيات مدينة ورقلة . ومن خلال الإجابة على التساؤلات الأتية. 1- ما طبيعة العلاقة بين طرق الحساب الذهني السريع وحل المشكلات الحسابية؟ 2- هل تختلف طبيعة العلاقة بين طرق الحساب الذهني السريع وعلاقته بحل المشكلات الحسابية باختلاف الجنس ؟ وبلغت عينة الدراسة من (83) تلميذ وتلميذة اختيروا ب طريقة عشوائية، ولتحقيق اهداف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي الارتباطي، واستخدمت ادوات لجمع البيانات هما، مقياس الوعي بطرق الحساب الذهني السريع، واختبار لحل المشكلات الحسابية. وتمت المعالجة الاحصائية باستخدام البرنامجين: spss النسخة 22، Excel 2010 وتوصلت الدراسة الي النتائج التالية : 1 – لا توجد علاقة بين الوعي بطرق الحساب الذهني السريع وعلاقته بحل المشكلات الحسابية. 2 – لا تختلف طبيعة العلاقة بين طرق الحساب الذهني السريع وعلاقته بحل المشكلات الحسابية اختلافا دالا إحصائيا تبعا لمتغير الجنس ذكور، إناث.
The current study aimed to reveal the nature of the relationship between awareness of methods of rapid mental calculation and solving computational problems in fifth year primary students. In Ouargla city primary school . By answering the following questions. 1-What is the nature of the relationship between the methods of quick mental calculation and solving computational problems? 2-does the nature of the relationship between the methods of quick mental calculation and its relationship to solving mathematical problems differ by gender ? To achieve the objectives of the study, we followed the descriptive and associative approach, and used tools to collect data, namely, the measure of awareness of methods of rapid mental calculation, and a test to solve computational problems. Statistical processing was done using two programs: spss version 22, Excel 2010 The study reached the following results : 1 – there is no relationship between awareness of a rapid mental arithmetic and its relationship to solve computational problems. 2-the nature of the relationship in the ways of rapid mental calculation and its relationship to solving mathematical problems does not differ statistically depending on the gender variable male, female.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26868
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chaaib-afaf.pdf1,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.