Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26888
Title: العمل الإعلامي بين الهواية والاحترافية عبر مواقع التواصل الاجتماعي (دراسة ميدانية على عينة من طلبة علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة)
Authors: غوثي, زياني
قسوم, اميرة
حمادي, سامية
Keywords: العمل الاعلامي
الهواية
الاحتراف
مواقع التواصل الاجتماعي
Issue Date: 2021
Abstract: تهدف هذه الدراسة الي معرفة العمل الإعلامي بين الهواية والاحترافية عبر مواقع التواصل الاجتماعية، من خلال معرفة ماهية العمل الإعلامي عبر مواقع التواصل الاجتماعي وفرق العمل الإعلامي ما بين الهاوي والمحترف عبر تلك المواقع، بالأخص على عينة من طلبة علوم الإعلامي والاتصال بجامعة قاصدي مرباح بولاية ورقلة، وقد قسمت دراستنا الي فصلين أساسيين: الفصل الأول يحتوي على الجانب المنهجي والفصل الثاني للجانب التطبيقي. _ انطلقت الدراسة من السؤال العام التالي: _ كيف يختلف العمل الإعلامي كهواية عن العمل الإعلامي كاحترافية عبر مواقع التواصل الاجتماعي؟ _ يندرج تحته الأسئلة الفرعية الاتية: - ما هو مفهوم العمل الإعلامي من وجهة نظر طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ - ما هي الشروط المهنية التي يجب توفرها للقيام بالعمل الإعلامي من وجهة نظر طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ - ما هو الفرق بين الصحفي المحترف وهاوي النشر من وجهة نظر طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ _ وقد استخدمنا المنهج الوصفي واستمارة الاستبيان واعتمدنا على عينة قصدية قوامها 50 مفردة. _ وقد توصلت الدراسة الميدانية الي العديد من النتائج أهمها: _ توصلت دراستنا الي النتائج الاتية: _ توصلت الدراسة الي ان العمل الإعلامي هو قواعد أخلاقية وممارسة مهنية إعلامية تطبيق في الحياة العملية داخل المؤسسات الإعلامية وانه الجانب التطبيقي الإعلاميين والقائمين بالاتصال في المؤسسة. _ يري الطلبة ان الالتزام بالصدق والمصداقية والقوانين واخلاقيات المهنية واحترام ثقافة المجتمع وعدم المساس بكرامة الافراد هي شروط مهنية أساسية للقيام بالعمل الإعلامي. _ نستنتج ان هناك فرق شاسعا ما بين الصحفي المحترف وهاوي النشر في تطبيق العمل الإعلامي عبر مواقع التواصل الاجتماعي. _ العمل الصحفي عبر مواقع التواصل الاجتماعي أكثر شيوعا واستخداما ان المواضيع الاجتماعية والثقافية الأكثر اهتماما عبر هذه المواقع من طرف طلبة الاعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح.
This study aims to know the media work between hobby and professionalism through social networking sites, by knowing the nature of media work through social networking sites and media work teams between amateur and professional through these sites, especially on a sample of students of media and communication sciences at Qasidi University Merbah in the Willet of Ouargla, and our study was divided into two main chapters: the first chapter contains the methodological aspect and the second chapter contains the applied aspect. - The study started from the following general question: How does media work as a hobby differ from media work as a professional through social networking sites from the point of view of media and communication students at the Kasdi Merbah University of Ouargla? It includes the following sub-questions: * What is the concept of media work from the point of view of students of media and communication sciences at Kasdi Merbah University of Ouargla? * What are the professional conditions that must be met to carry out media work from the point of view of students of media and communication sciences at the University of Kasdi Merbah, Ouargla? * What is the difference between a professional journalist and a publishing amateur from the point of view of students of media and communication sciences at the University of Kasdi Merbah, Ouargla? * What is journalistic work through social networking sites from the point of view of students of media and communication sciences at the University of Kasdi Merbah, Ouargla? We used the descriptive approach and the questionnaire form, and we relied on an intentional sample of 50 items. The field study reached several results, the most important of which are: Media work is ethical rules and professional media practice that are applied in practical life within media institutions, and it is the applied aspect of media professionals and communicators in the institution. - Students of media and communication sciences believe that commitment to honesty and credibility and the laws and ethics of the profession as well as respect for the culture of society and not compromising the dignity of individuals are basic professional conditions for doing media work. -One of the most important results is also that there is a huge difference between the professional journalist and the amateur publishing in the application of media work through social networking sites. - Journalistic work through social networking sites is more common and used, and that social and cultural topics are the most interested from the point of view of media and communication students.
Description: تخصص: سمعي بصري
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26888
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gassoum-amira.pdf892,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.