Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26900
Title: اتجاهات الناخبين نحو توظيف مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الانتخابية دراسة ميدانية: ببلدية العالية ورقلة
Authors: سويقات, لبنى
بن الضب, كوثر
بن الضب, معمر
Keywords: الناخب
الوسائط الجديدة
مواقع التواصل الاجتماعي
الإتصال السياسي
الحملات الأنتخابية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تنطلق الدراسة من إشكالية ومفادها ماهي اتجاهات الناخبين نحو توظيف مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الانتخابية ؟ وقد هدفت إلى التعرف على عادات وأنماط استخدام الناخبين لمواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الانتخابية ، كما هدفت كذلك إلى معرفة الإشباعات المحققة من استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الانتخابية ، كما هدفت ايضا الى معرفة اتجاهات وآراء الناخبين حول توظيف مواقع التواصل الإجتماعي، ولدراسة هذه الإشكالية قمنا بطرح مجموعة من الأسئلة الفرعية وهي: 1ـ ماهي عادات وأنماط استخدام الناخبين لمواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الانتخابية ؟ 2ـ ماهي الإشباعات المحققة من استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الانتخابية ؟ 3ــ ما اتجاهات وآراء الناخبين حول توظيف مواقع التواصل الإجتماعي في الحملات الانتخابية ؟ واعتمدنا على المنهج المسحي في دراستنا باعتباره الأكثر ملائمة لدراستنا ، كما اعتمدنا في دراستنا هذه اداة جمع المعلومات وهي استمارة الاستبيان ،بحيث تم توزيعها على استمارة على الناخبين في بلدية العالية ، وقد خلصت دراستنا الى مجموعة من النتائج وهي: أن المبحوثين يوافقونعلى أن مواقع التواصل الاجتماعي ساعدت أكثر في تفاعل الجمهور مع الحملات الانتخابية , أن المبحوثين يعارضون على أن مواقع التواصل الاجتماعي تسهل على المترشحين القيام بحملاتهم خارج الآجال المنصوص عليها قانونيا , أن المبحوثين يستخدمون مواقع التواصل الاجتماعي بطريقة احترافية في عرض المعلومات .
The study starts from the problem of what are the attitudes of voters about the use of social networking sites in electoral campaign? It aimed to identifythe habits and patterns of voters' use of social networking sites in electoral campaigns, and also aimed to know the gratifications achieved from the use of social networking sites in election campaigns, and also aimed to know the attitudes and opinions of voters about the use of social networking sites, and to study this problem, we By asking a number of sub-questions: 1 What are the habits and patterns of voters' use of social networking sites in election campaigns? 2 What are the gratifications achieved from the use of social networking sites in election campaigns? 3- What are the attitudes and opinions of voters about the use of social networking sites in election campaigns? And we relied on the survey method in our study as it is the most appropriate for our study, and we also adopted in our study this tool for collecting information, which is the questionnaire form, so that it was distributed on a form to voters in the municipality of Al-Alia, and our study concluded a set of results, which are The respondents agree that social networking sites have helped the public to interact more with election campaigns, The respondents object that social networking sites make it easier for candidates to carry out their campaigns outside the legally stipulated deadlines, The respondents use social networking sites in a professional manner in presenting information.
Description: التخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26900
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben dab-kawthar.pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.