Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26908
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorطلباوي, الحوسين-
dc.contributor.authorبالراشد, صحرة-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26908-
dc.descriptionالتخصص: تخطيط سكاني والتنمية المستدامةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الأوضاع الديمغرافية الاجتماعية والاقتصادية للأسرة التي تؤثر على إقبال تلاميذ البكالوريا على تلقي الدروس الخصوصية مستخدمين في ذلك مجموعة من الإجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج الوصفي معتمدين على العينة الحصصية وقدر مجتمع البحث ب 258 تلميذ لسنة ثالثة ثانوي، بناءا على جمع البيانات عن طريق الاستبيان الذي تم تفريغه بالاعتماد على برنامج spss واختبار الفرضيات التي تم وضعها والتي من خلالها توصلنا إلى أن إقبال تلاميذ البكالوريا على الدروس الخصوصية له علاقة بالوضع الاقتصادي والاجتماعي للأسرة، حيث أنه كلما كان الدخل الأسري والمستوى التعليمي للأولياء مرتفع زاد إقبال تلاميذ البكالوريا على تلقي الدروس الخصوصية وأنه لا وجود لعلاقة ولا تأثير لمنطقة السكن ونوع الأسرة وسن أولياء التلاميذ بالإضافة إلى عدد الأفراد في الأسرة على تلقي وإقبال التلاميذ للدروس الخصوصية.en_US
dc.description.abstractThis study aims to identify the socio-economic demographic conditions of the family that affect the demand of baccalaureate students to receive private lessons using a set of methodological procedures represented in the descriptive approach based on the quota sample. The research community estimated at 258 students for the third year of secondary school, based on data collection Through the questionnaire that was emptied based on the spss program and testing the hypotheses that were developed through which we concluded that the demand of baccalaureate students for private lessons is related to the economic and social situation of the family, as the higher the family income and the educational level of the parents, the greater the turnout of baccalaureate students to receive Private lessons and that there is no relationship and no influence on the area of residence, the type of family, the age of the students' parents, in addition to the number of family members on the students' reception and interest in private lessons.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectالدروس الخصوصيةen_US
dc.subjectالأسرةen_US
dc.subjectتلاميذ البكالورياen_US
dc.subjectالوضع الديمغرافيen_US
dc.subjectالوضع الاجتماعيen_US
dc.subjectالوضع الاقتصاديen_US
dc.titleتأثير الوضع الديمغرافي للأسرة في الإقبال على الدروس الخصوصية لدى تلاميذ البكالوريا في بلدية ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
berrached-sahra.pdf743,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.