Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26911
Title: دور مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي البيئي لدى الشباب "الفايس بوك والانستغرام -نموذجا-
Authors: مبارك, شيماء
بن ساسي بوزيان, محمد
Keywords: مواقع التواصل الاجتماعي
الوعي البيئي
الشباب
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة والموسومة بعنوان دور مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي البيئي إلى إلقاء الضوء على ، معرفة مدى التفاعل والمشاركة في الحملات التحسيسية حول البيئة، التعرف على مدى قابلية الشباب والاستجابة لمثل هذه القضايا وإبراز جوانب تبيان الوعي الجماعي ومساهمة مواقع التواصل الاجتماعي في الجانب البيئي لدي فئة الشباب و التعرف على مدى أهمية البيئة في ظل الزخم التكنولوجي، كما ركزنا في هذه الدراسة على الشباب المنخرطين في الجمعية الولائية للنادي الأخضر لسليسبورقلة، حیث وقفنا على التفاعل والرموز والأدوار التي يتم تبادلها والمشاركات في الحملات والتفاعلات التي تحدث عبر مواقع التواصل الاجتماعي واخترنا منها موقعي الفایسبوكوالانستغرام نموذجا، علي اعتبار أنهماموقعين يحتلان رادة عالمية من حيث حجم الاستخدام الواسع من عدة فئات دون استثناء ،كما تكمن أهميتها في أحداث الفعالية في عملية تنمية الوعي البيئي على المستوي العالمي بشكل عام وعلى المستوى المحلي بشكل خاص. و من منطلق أن فئة الشباب هي تمثل السواد الأعظم في بلادنا ،وتمثل المحرك لجميع ميادين الحياة الاجتماعية ومواكبة لكل مستحدثاتها وصولا إلى حدوث الارتباط الذي بينها و بين هذه المواقع الاجتماعية، وما توفره من ميزات كتبادل الآراء المعلومات والأفكار والتفاعل حول الراهنة والآنية مثلا الوعي البیئی، وما تتركه من اثر ايجابي يجعله في خدمة البيئة بغیة على اكتساب الوعي البیئي. تندرج هذه الدراسة الحالیة ضمن الدراسات الوصفیةحیث اعتمدت فیها الباحث على منهج المسح بالعینة، والذي یعد من المناهج الرئیسية في العلوم الإنسانية والاجتماعية، كما تطرقنا إلى إشكالیة الدراسة، أسباب اختیار الموضوع، الأهمیة والأهداف المرجوة من هذه الدراسة، كما تم تحدیدالمفاهیم المتعلقة بالدراسة، واستعراض الدراسات السابقة، كما تطرقنا إلى أداتین لجمع المعلومات تمثلت في الملاحظة بالمشاركة والاستمارة التي تضمنت 23 سؤالا قسمت إلى 03 محاور وذالك بهدف الإجابة على الإشكالیة وتساؤلاتها، وذلك بتطبیقالعینةالقصدیة والتي شملت 80 مفردة من أفراد مجتمع البحث، وقد كان انطلاقنا في هذه الدراسة من التساؤل الرئيسي التالي هل ساهمت مواقع التواصل الاجتماعي (الفايس بوك والانستغرام) في تنمية الوعــــــي البيئي لدى الشباب؟ ومن خلالها تم طرح التساؤلات الفرعية التالية : - هل ساهم الفايسبوك في تنمية الوعي البيئي لدى الشباب؟ - هل ساهم الانستغرام في تنمية الوعي البيئي لدى الشباب؟ وقد توصلت الدراسة المیدانیة إلى مجموعة من النتائج أهمها - يساهم الفايس بوك في تنمية الوعي البيئي لدي الشباب . - يساهم الانستغرام في تنمية الوعي البيئي لدى الشباب .
This study, tagged with the title The Role of Social Networking Sites inDeveloping Environmental Awareness, aims to shed light on, know the extent of interaction and participation in awareness campaigns about the environment, to identify the extent to which young people are able to respond to such issues and to highlight the aspects of demonstrating collective awareness and the contribution of social networking sites to the environmental aspect of my The youth category and to identify the importance of the environment in light of the technological impetus. In this study, we also focused on the youth involved in the state assembly of the Green Club of SilesBouargla, where we stood on the interaction and symbols, the roles that are exchanged and the participation in the campaigns and interactions that occur through social networking sites and wechosefromthemMyFacebookandInstagramareexamples Considering that they are two sites that occupy a global leadership in terms of the size of the wide use of several categories without exception, and their importance lies in the effectiveness of the process of developing environmental awareness at the global level in general and at thelocal level in particular. And on the basis that the youth category represents the vast majority in our country, and represents the engine of all life forces. It uses these social sites and keeps abreast of all their innovations, leading to the occurrence of the link between them and these social sites, and the advantages they provide, such as the exchange of opinions, information and ideas and interaction about the current and the moment, for example. Environmental awareness, and its positive impact, makes it at the service of the environment in order to gain environmental awarenessThis current study falls within the descriptive studies, in which the researcher relied on the sample survey approach, which is one of the main approaches in the humanities and social sciences. We also touched on the problem of the study, the reasons for choosing the topic, the importance and desired objectives of this study, and the concepts related to the study were defined, And a review of previous studies, and we also touched on two tools for collecting information, represented in the observation by participation and the form that included 23 questions that were divided into 03 interlocutors, with the aim of answering the problem and its questions, by applying the intentional sample, which included 80 individuals from the research community. The next main question: Did social networking sites (FacebookAnd Instagram) in developing environmental awareness among young people? Through it, the following sub-questions were raised: Did Facebook contribute to the development of environmental awareness among young people? Did Instagram contribute to the development of environmental awareness among young people? The field study reached a set of results, the most important of which are: - Facebook contributes to the development of environmental awareness amongyoung people. -Instagram contributes to the development of environmental awareness among young people.
Description: التخصص: علم الاجتماع الاتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26911
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben sasi bouziane-mohamed.pdf603,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.