Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26915
Title: مقاربة القيمة المشتركة كآلية لرفع الأداء التنافسي للشركات الاقتصادية في الجزائر دراسة ميدانية بمجمع صيدال
Authors: محمد الصغير, قريشي
عبدالقادر الجيلاني, سبخاوي
Keywords: خلق القيمة المشتركة
مسؤولية اجتماعية للشركات
أداء تنافسي
قيمة اجتماعية وبيئية
قيمة اقتصادية
creatingshared value( CSV)
corporate social responsibility (CSR)
competitive performance
social and environmental value
economic value
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل واقع استخدام مقاربة القيمة المشتركة على مستوى الشركات الاقتصادية الجزائرية ومدى تأثيرها على أداءها التنافسي، تم اختيار عينة مكونة من 220 إطار بمجمع صيدال لإجراء الدراسة الميدانية، التي تم الاعتماد فيها على الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات، ولمعالجة هذه البيانات وتحليلها تم استخدام الأدوات والأساليب الاحصائية لبرنامج التحليل الاحصائي SPSS 25، كما تم جمع البيانات الكمية التي تحتاجها الدراسة والمتعلقة بنشاط المؤسسة محل الدراسة من التقارير السنوية لمجلس الإدارة. وخلصت الدراسة إلى توافر لأبعاد مقاربة القيمة المشتركة في المؤسسة محل الدراسة بمستويات مرتفعة، وجود تأثير إيجابي لمقاربة القيمة المشتركة على مؤشرات الأداء التنافسي للمجمع، كما أن هناك تباين في تأثير أبعاد مقاربة القيمة المشتركة على الأداء التنافسي، وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مقاربة القيمة المشتركة والأداء التنافسي، كما أظهرت نتائج الدراسة أن الوضع الاقتصادي والاجتماعي الذي تشهده الجزائر يتطلب استخدام مثل هذه النماذج للنهوض به على المدى القصير والمتوسط.
The purpose of thisstudyis to analyse the reality of the use of the common value approachat the level of Algerian economiccompanies and its impact on theircompetitive performance. A sampleconsisting of 220 mangers in Saidalcomplexwasselected to conduct the fieldstudy, in which the questionnaire wasused as a main tool for data collection, and in order to process and analyzethis data, the statisticaltools and methods of the statisticalanalysis program SPSS 25 wereused, and the quantitative data needed for the studyrelated to the activity of the institution wascollectedfrom the annual reports of the management board. The studyconcludedthat the dimensions of the shared value approachexistathighlevels in the institution understudy, the existence of a positive effect of the shared value approach on the competitive performance indicators of the complex, and thereis a variation in the effect of the dimensions of the shared value approach on competitive performance, and the existence of a positive correlationbetween the shared value approach and performance. The results of the studyalsoshowedthat the economic and social situation in Algeriarequires the use of suchmodels to advanceit in the short and medium term.
Description: إدارة ألاعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26915
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sabkaoui-arbelkhader.pdf36,64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.