Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26939
Title: الرأسمال الاجتماعي للأسرة و التوجيه المدرسي للأبناء
Authors: بودبزة, ناصر
عزيز, ناريمان
Keywords: الأسرة
ورقلة
الرأسمال الاجتماعي
التوجه المدرسي
العلاقات الاجتماعية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تأثير الرأسمال الاجتماعي للأسرة على التوجيه المدرسي للأبناء في دراسة سوسيولوجية مقارنة بين مجالين اجتماعيين مختلفين .وتم الانطلاق من فرضية عامة هي: يعمل الرأسمال الاجتماعي من خلال شبكة العلاقات الاجتماعية للأسرة الجزائرية على توجيه الابناء في مسارهم الدراسي. و التي تندرج تحتها الفرضيات الجزئية التالية: 1. يساهم التصنيف السوسيو مهني لشبكة العلاقات الاجتماعية للأسرة الجزائرية في توجيه المسار الدراسي للأبناء. 2. يساهم انتماء شبكة العلاقات الاجتماعية للأسرة إلى شريحة اجتماعية معينة في توجيه المسار الدراسي للأبناء . 3. تساهم شبكة العلاقات الاجتماعية للأسرة وتفاعلاتها في مجالات اجتماعية أخرى في توجيه المسار الدراسي للأبناء. و للتحقق من صحة الفرضيات الجزئية ،تم الاعتماد على المنهج الوصفي و الاستمارة كأداة ، و اختيار طريقة المعاينة الاحتمالية عن طريق العينة العشوائية المنتظمة ، و كانت العينة (50 تلميذ) من تلاميذ رابعة متوسط لكلا المؤسستين متوسطة الشهيد سيد روحو الحاج محمد و متوسطة رشيق القرواني سعيد عتبة و منها قمنا بتحليلها و استخراج النتائج التالية : أن التصنيف السوسيومهني له دور فعال في توجه الأبناء إلى الشعب انطلاقا من مكانتهم و أسرهم في البناء الاجتماعي فخيارهم سواء باختيار مهن العائلة للمحافظة على الوضع او اختيار شعب تمكنهم فيما بعد من مساعدة الأسرة ماديا فالنجاح المدرسي يزداد قدرا كلما كان دخل العائلة أكبر ، أين يبرز التفاوت في الفرص التعليمية في الالتحاق بشعبة ما ، أما ما يتعلق بشبكة العلاقات الاجتماعية المختلفة للأسر فكلما تكون شبكة علاقاتها على نطاق مميز و قوي ساهمت في توجه المدرسي للأبناء و المساهمة في الحراك الاجتماعي .أما بالنسبة للرأسمال الاجتماعي هو كذلك يؤثر على توجهات الأبناء و تعكسه علاقات الأسرة بالمدرسة كاستراتيجيات توفر لأبنائها الاندماج في الوسط المدرسي ، و بناء خيارات تبني توجه ينتج أو يعيد انتاج مكانة الاسرة داخل المجال الاجتماعي .
Family social capital and children's educational guidance This study aims at the impact of the social capital of the family on the educational orientation of children in a comparative sociological study between two different social fields. It was based on a general hypothesis: social capital works through the network of social relations of the Algerian family to guide children in their educational path. Under which are the following partial assumptions: 1. The socio-professional classification of the social network of the Algerian family helps to guide the children's school career. 2. The fact that the family social network belongs to a particular social group helps guide children's educational progress. 3. The family's social network and its interactions in other social areas help guide children's educational progress. And to check the validity of the partial hypotheses, the descriptive approach and the questionnaire were used as a tool, and the probability sampling method was chosen by means of a regular random sample. Saeed Utbah, from which we analyzed and extracted the following results: The socio-professional classification has an effective role in orienting children towards people according to their status and their families in the social structure, their choice is therefore to choose family professions to maintain the situation or to choose a people who can later to help the family financially. Academic success increases all the more as family income increases, hence the gap emerges In educational opportunities to enroll in a division, i.e. With regard to the various networks of social relations of families, the more their network of relations is on a distinctive and strong scale, the more it contributes to the orientation of the school towards the children and contributes to the social movement. As for social capital, it also affects the orientations of the children and is reflected in the family's relations with the school as strategies for integrating their children into the school environment and for building options for adopting an orientation that produces or reproduces the position of the family in the social sphere.
Description: التخصص: علم الاجتماع التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26939
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aziz-nariman.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.