Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26999
Title: الابستمولوجيا التكوينية عند جان بياجيه
Authors: كراش, إبراهيم
واعر, شيماء
Keywords: جانبياجيه
الابستمولوجياالتكوينية
المنهجالتكويني
النموالمعرفي
تصنيف العلوم
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولنا في هذه دراسة التي كانت بعنوان الابستمولوجيا عند "جان بياجيه "تطرقنا في الأول إلى مفهوم الابستمولوجيا باعتبارها الدراسة مبادئ العلوم والفرضيات ونتائجها دراسة نقدية لإبراز أصلها المنطقي وقيمتها الموضوعية . يعد هذا العالم هو أحد المنظرين المرموقين في مجال فلسفة العلوم, ونجده ربط الابستمولوجيا بعلم النفس وأتى بفرع جديد يطلق عليها"الابستمولوجيا التكوينية" بوصفها دراسة المعرفة استنادا إلى تاريخها وتكوينها الاجتماعي أصولها السيكولوجية بالاعتماد على المنهج التكويني, كما معروف أن بياجيه كرس حياته في دراسة العمليات النمو المعرفي عند الطفل لدرجة أن هذا الاهتمام جعله مميزا بين علماء النفس في القرن العشرين, و اهتم بتصنيف المعارف والعلوم
.In our study entiled Jean Piaget 's epistemology ,firstly we discussed the concept of epistemology considered as a critical study of scientific principles ,hypotheses and results in order to demonsrate its logical origin and its objective value. This scholar is considered as one of the prominent theorists in the field of philosophy of sciens .He liked epistemology to pschologey and brought a new branch called, ''Formative epistemology'' describing it as the study of knowledge based on its history ,social composition and to the psychological origins. As it is known piaget has devoted his life to the study of the child 'scongnitive development ,to an extent that made him a very prominent psychologiecal scholar in the twentieth century. Furthermore,Piaget has focused on classifying knowlge and scinces.
Description: التخصص: فلسفة عامة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26999
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
waer-chaima.pdf753,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.