Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27020
Title: دوافع ممارسة الأنشطة البدنية والرياضية عند طلبة الأحياء الجامعية
Authors: نجيب, عبابسة
عبد الكريم, غربي
Keywords: الأنشطة البدنية والرياضية
دوافع الممارسة
طلبة الأحياء الجامعية
Motivations
physical and sports activities
university biology students
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تحمل الدراسة عنوان " دوافع ممارسة الأنشطة البدنية والرياضية عند طلبة الأحياء الجامعية أماإشكالية الدراسة فكانت ماهي الدوافع لممارسة الأنشطة البدنية والرياضية عند طلبة الأحياء الجامعية؟ أما فيما يخص الفرضية العامة فجاءت كما يلي هناك دوافع تزيد من إقبال طلبة الأحياء الجامعية نحو ممارسة الأنشطة البدنية والرياضيةـ تم اختيار عينة البحث بطريقة عمدية باختيار عينة بحثنا بطريقة مقصودة (منتظمة) و قد بلغ عدد أفراد العينة (75) طالبات ومن جميع المستويات و استخدمنا في دراستنا المنهج الوصفي التحليلي. المنهج الذي يرتكز عليه الوصفي مستندا ومستنيرا بوسيلة الملاحظة وعتمدنا على استعمال الأدوات والأجهزة العلمية بهدف اكتشاف وإبراز أي علاقة سببية بين واحد أو اكثر من المتغيرات ، وكانت النتائج المتواصلإليها كالتالي : 1. هناك دوافع تزيد من إقبال طالباتالأحياء الجامعية نحو ممارسة الأنشطة البدنية والرياضيةـ. 2. للدوافع الداخلية النفسية لدى طالباتالأحياء الجامعية دور في ممارسة الأنشطة البدنية والرياضيةـ. 3. للدوافع البدنية والصحية لدى طالباتالأحياء الجامعية دور في ممارسة الأنشطة البدنية والرياضيةـ. 4. للبيئة تأثير على طالبات الأحياء الجامعية لممارسة الأنشطة البدنية والرياضية. 5. ان طالباتالأحياء الجامعية اختاروا ممارسة الأنشطة الرياضية بسبب حاجة التعلم والمعرفة واكتساب سمات خلقية. 6. سبب ممارسة الأنشطة البدنية والرياضية هو السعي للوصول لاكتساب والتمتع بالحيوية والنشاط الدائم اللذان يعكسان نوع من التفاؤل والتوازن في الشخصية. 7. سبب ممارسة هذه الرياضة لاكتساب مبادئ الصحية الصحيحة.
The study is entitled "Motivations of physical and sports activities among university students As for the problem of the study, what were the motives for practicing physical and sports activities among university students؟ As for the general hypothesis, it came as follows: There are motives that increase the demand of university biology students towards practicing physical and sports activities. The research sample was chosen in a deliberate way by choosing our research sample in an intentional (regular) manner. The number of sample members reached (75) female students from all levels.And we used in our study the descriptive analytical method. The descriptive approach is based on and informed by the means of observation, and we relied on the use of scientific tools and devices in order to discover and highlight any causal relationship between one or more of the variables, and the continuous results were as follows: .1-There are motives that increase the demand of university students towards practicing physical and sports activities. .2-The internal psychological motives of university biology students have a role in the practice of physical and sports activities. .3-The physical and health motives of university students have a role in practicing physical and sports activities. .4-The environment has an impact on university biology students to practice physical and sports activities. .5-The university biology students chose to practice sports because of the need for learning, knowledge, and acquiring moral traits. .6-The reason for practicing physical and sports activities is to seek to gain and enjoy vitality and permanent activity, which reflect a kind of optimism and balance in personality. .7-The reason for practicing this sport is to gain correct health principles
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27020
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عبد الكريم غربي.pdf527,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.