Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27065
Title: فاعلية المحتوى التعليمي ذي الطابع الثقافي العربي في تنمية مهارات الفهم الاستماعي والاستيعاب القرائي (لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها) The effectiveness of educational content of an Arab Cultural nature in developing the skills of listening Comprehension and reading comprehension (For non-Arabic speakers (
Authors: محمود ربابعه إدريس
Keywords: educational content
Arabic culture
teaching Arabic to non-native speakers
listening comprehension
reading comprehension
Issue Date: 31-Dec-2021
Series/Report no.: Volume 18, Numéro 2 2021;
Abstract: استهدف البحث قياس فاعلية المحتوى التعليمي ذي الطابع الثقافي العربي في تنمية مهارات الفهم الاستماعي والاستيعاب القرائي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها؛ ولتحقيق ذلك تم إعداد محتوى تعليمي مكون من خمس وحدات دراسية، تحتوي على نصوص استماع ونصوص قراءة، وأنشطة وتمارين لغوية في الفهم الاستماعي والاستيعاب القرائي، وتم إعداد اختبارين: الأول لقياس مهارات الفهم الاستماعي، والثاني لقياس مهارات الاستيعاب القرائي. ومثَّل عينة البحث مجموعة من المتعلمين في معهد اللغة العربية للناطقين بغيرها في جامعة الملك عبد العزيز في المستوى الثالث، بلغ عددهم (46) طالباً من مختلف الجنسيات، قُسِّمُوا عشوائياً إلى مجموعتين: تجريبية عددها (24) طالباً، وضابطة عددها (22) طالباً، واعتمد البحث على المنهجين: الوصفي في الإطار النظري، وفي الدراسات العربية والأجنبية ذات الصلة. وشبه التجريبي في اختيار التصميم المناسب للبحث وضبط متغيراته. وبعد إجراء العمليات الإحصائية اللازمة أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≥0.05) في تنمية مهارات الفهم الاستماعي والاستيعاب القرائي لدى عينة البحث لصالح المجموعة التجريبة. Abstract: The research aimed to measure the effectiveness of educational content of an Arab cultural character in developing the listening, comprehension, and reading comprehension skills of learners of non- native arabic speakers. To achieve this, educational content consisting of five study units was prepared, which includes listening texts, reading texts, language activities and exercises in listening comprehension and reading comprehension. Two tests were prepared: the first to measure listening comprehension skills, and the second to measure reading comprehension skills. The research sample represented a group of learners at the Institute of Arabic Language for Speakers of Other Languages at King Abdulaziz University at the third level. The number of thstudent in this group reached (46) students from different nationalities, and they were randomly divided into two groups: experimental of (24) students, and control of (22) students. The research is based on two approaches: the descriptive approach used in the theoretical framework, and in related Arab and foreign studies. And quasi-experimental in choosing the appropriate design for research and adjusting its variables. After performing the necessary statistical operations, the results showed that there are statistically significant differences at the level of significance (α≥0.05) in developing listening comprehension skills and reading comprehension among the research sample in favor of the experimental group.
Description: Al Athar مجلة الأثـــــــــــــــر
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27065
ISSN: 1112-3672
Appears in Collections:numéro 36 2021 v18n2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.pdf759,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.