Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27069
Title: تلقي النص من سلطة اللغة إلى تفعيل الكتابة Text recieving from language authority to activating writing
Authors: مرباح وسيلة
Keywords: تلقي
النص
الكتابة
اللغة
Issue Date: 31-Dec-2021
Series/Report no.: Volume 18, Numéro 2 2021;
Abstract: Summary Metaphysics emerged as a philosophy that seeks an original source for each discourse, thereby establishing knowledge of absolute truth and closed truth, and producing an ideal moment in which the signifier fully absorbs its signified, and this is by being biasing towards the centrality of reason and the present voice. As a result of this complete disregard for the self and the role of writing, the postmodern trend emerged. It attempts to respond to the Western philosophical tradition prevailing from Socrates to Heidegger through Rousseau and de Saussure. Thus, the text no longer remains a mere linguistic activity, but it is a world of enormous intertwined and leaked relations in which different times meet. key words :Text, language, writing, disassembling, interpretation ظهرت الميتافيزيقا كفلسفة تبحث عن مبدأ أصلي لكل خطاب مؤسِّسة بذلك معرفة ذات حقيقة مطلقة ومغلقة في الآن ذاته، ومنتِجة لحظة مثالية يستوعب فيها الدال مدلوله استيعابا كاملا، وذلك بتحيزها لمركزية العقل، وللصوت الحاضر الممتلئ في حضوره. ونتيجة لهذا التجاهل التام للذات ولدور الكتابة برز تيار ما بعد الحداثة، مُحاولا الرد على التقليد الفلسفي الغربي السائد منذ سقراط إلى هايدغر مرورا بـ روسو ودي سوسير، وبذلك لم يعد النص ذلك النشاط اللغوي فحسب، وإنما هو عالم مهول من العلاقات المتشابكة المتسرِّبة والمترسِّبة، وطبقات زمانية مكبوتة مكتوبة يلتقي فيها الزمن بكل أبعاده. ومن هنا تأتي هذه المداخلة لتبرز جدلية الرأيين، وتوضيح المقولات التي تؤدي إلى تفعيل الكتابة
Description: Al Athar مجلة الأثـــــــــــــــر
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27069
ISSN: 1112-3672
Appears in Collections:numéro 36 2021 v18n2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf576,18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.