Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27109
Title: شعارات انتفاضة تشرين العراقية قراءة في ضوء بلاغة الجمهور
Authors: الجبوري محمد
الجابري فوزية
Keywords: انتفاضة
تشرين
العراقية
قراءة
بلاغة
الجمهور
Issue Date: 31-Aug-2021
Series/Report no.: Volume 6, Numéro 2 2021;
Abstract: يتناول البحث بلاغة الخطاب الجماهيري في ثورة تشرين العراقية سنة 2019، ولاسيما المدونة اللغوية بشقيها الفصيحة والمحكية العراقية، لتكون موضوع الدراسة التي جاءت بعنوان (شعارات انتفاضة تشرين العراقية /قراءة في ضوء بلاغة الجمهور). ويعد التناص من القضايا النقدية التي شكلت حضورا لافتا إذ توزع على الديني والتاريخي والادبي، فأخذ حيزا يتوازى ومدى حضوره في ثقافة الجمهور المنتج لهذه الشعارات، فضلا عن توظيف الاغنية العراقية وجعلها شعارا يعتمد أسلوب المفارقة التهكمية، ومن الموضوعات الأخرى موضوع السخرية والتهكم وموضوع ردة فعل الجماهير على خطاب السلطة من خلال إنتاج خطاب شعاراتي مضاد يوجز ولا يفصل، يعتمد المفارقة الساخرة ، كما وقفنا على توظيف الثوار لأساليب البلاغة في شعاراتهم ولا سيما أساليب البديع والبيان، ولعل من اهم النتائج التي توصل اليها البحث : - إن لغة الجماهير لم تكن على مستو واحد، ولم تقتصر على طبقة واحدة. - لم تكن بلاغة شعارات الجماهير بلاغة قصدية في قيمها الجمالية والفنية، بل كانت قصدية في مضمونها لنقل عمق القهر والمعاناة. - يمكننا عدّ شعارات ثورة تشرين العراقية نصاً مفتوحاً انماز بسمة التعالق مع نصوص أخرى وبمضامين مختلفة. - مثلت السخرية أسلوباً مائزاً في شعارات الثورة، إذ لم تكن غايتها الرئيسة الاضحاك بقدر ما كانت استنهاضا للوعي الشعبي. - لم تخلو شعارات الثورة من وجود القيم الجمالية والفنية على الرغم من انها لم تكن من أولوياتها. - اكدت اغلب الشعارات على الهوية الوطنية ونبذ الهويات الأخرى The research deals with the eloquence of the mass discourse in the Iraqi Tishreen Revolution in 2019, especially the linguistic code, in both its formal and spoken Iraqi forms, to be the subject of the study, which was titled (Slogans of the Iraqi Tishreen Uprising /Reading in the Light of Public Rhetoric). Intertextuality is one of the critical issues that formed a remarkable presence as it was distributed among the religious, historical and literary, so it took a parallel space and the extent of its presence in the culture of the masses producing these slogans, as well as employing the Iraqi song and making it a slogan that adopts the style of irony, and other topics are the subject of irony and sarcasm and the subject of the reaction of the masses On the discourse of authority through the production of an antilogologic discourse that summarizes and does not separate, depends on irony, as we stood on the revolutionaries’ use of rhetoric methods in their slogans, especially the methods of Budaiya and Al Bayan. The language of the masses was not on one level, nor was it confined to one class. - - The eloquence of the slogans of the masses was not an intentional eloquence in its aesthetic and artistic values, but rather intentional in its content to convey the depth of oppression and suffering - We can count the slogans of the Iraqi Tishreen Revolution as an open text characterized by the characteristic of relationship with other texts and with different contents. - Irony represented a distinct method in the slogans of the revolution, as its main goal was not to laugh as much as it was to awaken popular awareness. The slogans of the revolution were not devoid of aesthetic and artistic values, although they were not among its priorities - Most of the slogans emphasized the national identity and the rejection of other identities.
Description: مجلة العلامة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27109
ISSN: 2478-0197
Appears in Collections:Al Alama N 13/ Vol 6, N2 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdf1,64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.