Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27165
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالعيد أماني-
dc.date.accessioned2022-01-05T08:59:34Z-
dc.date.available2022-01-05T08:59:34Z-
dc.date.issued2022-01-31-
dc.identifier.issn2335-125X-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27165-
dc.descriptionالذاكرةen_US
dc.description.abstractلقد قام العديد من كتاب المسرح بإعادة كتابة مسرحية شكسبير الشهيرة هاملت إلا أنّ مسرحية الكاتب الانجليزي هاورد باركر والتي تحمل عنوان هيجان غيرترود سرقتْ الأضواء من سابقاتها لأنّها تسلّط الضوء على الممنوع والمُحرَّم واللا مُفكَّر به فيما يتعلق بالنشوة والقضايا الجنسية. في هذه المسرحية يضعنا الكاتب على تماس مباشر مع التابوهات المرتبطة بالجنس والأدوار الجندريَّة النمطيّة من خلال صراع القوى بين مُخيّم المُحافظين المتمثل بحكومة هاملت وبين مُخيم الخارجين عن القانون والعادات والأعراف الاجتماعية المُتمثل بغيرترود وكلاوديس. هنا نجدُ أنفسنا مُرغمين على دراسة وتحليل ومراقبة علاقة غريبة ومثيرة للجدل بين الإيروس والموت لنجد أن كل منهما يتحرّك وفق منحنى خاص به لكن وفق مواءمة فريدة. أمام تداخلات الإيروس والموت أو غريزة البقاء والثاناتوس، تجسّد غيرترود المرأة الفاتنة القاتلة وتتمسّك بما تمثّله هذه المرأة من تناقضات وخلط مُتعمّد بين الفتنة والقتل، الإغواء والموت رغبةً منها في استعادة مفرداتها وكيانها المُستلب من قبل البطريركية الحاكمة. Many playwrights have rewritten Shakespeare’s Hamlet but Howard Barker’s play Gertrude the Cry steals the spotlight from its predecessors because it sheds light on the forbidden and the unthinkable with regard to ecstacy and sexuality. In this play, Barker puts us in direct contact with the taboos associated with sexuality and conventional gender roles via a study of the power struggle between the conservatives represented Hamlet’s government and the outlaws represented by Gerturde and Claudius. Here we find ourselves complled to study, analyse and observe a strange and controversial relationship between Eros and Thanatos, each moving according to its own curve but in unique alignment. In the light of these interactions, Gertrude embodies the femme fatale figure and embraces the contradictions she represents such as seduction and murder, female sexuality and death in an attempt to restore her vocabulary and her being from the ruling patriarchy.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 10, Numéro 1 2022;-
dc.subjectErosen_US
dc.subjectThanatosen_US
dc.subjectLife Instincten_US
dc.subjectDeath Instincten_US
dc.subjectFemme Fataleen_US
dc.subjectSexen_US
dc.subjectGenderen_US
dc.titleThe Other Side of Eros: the Dilemma of Femme Fatale in Gertrude The Cry الوجه الآخر للإيروس: إشكاليّة المرأة الفاتنة القاتلة في مسرحية هيجان غيرترودen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Dakra numero-18 2022 (V10 N1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf878,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.