Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27495
Title: التسويق الالكتروني في عقود التجارة الالكترونية
Authors: قـدة حـبـيـبة
أمان الله العيد, عبيدلي حسين
Keywords: الإطار القانوني
العقد الإلكتروني
الانترنيت
التجارة الإلكترونية
التسويق الإلكتروني
الرقمنة
The Legal Framework
Digitization
E-Contract
E-Commerce
E-Marketing
Internet
Le Cadre Juridique.
Numérisation
E-Marketing
E-Contrat
Commerce Electronique
Internet
Issue Date: 2021
Abstract: ملخص: يهدف هذا البحث إلى تناول الإطار النظري القانوني للتسويق الإلكتروني، وكذا عقود التجارة الإلكترونية والتعرف على العناصر المكونة لكليهما، ودراسة المشكلات القانونية والعقبات التي تواجه التجارة الإلكترونية وسبل حلها وتهذيبها، مع تسليط الضوء على الواقع الحالي للتسويق الالكتروني والتحديات القائمة في الدول العربية خصوصا، التي تعتبر متخلفة في هذا الميدان (الإنترنت، الرقمنة، التجارة والأعمال الالكترونية) مقارنة بالدول الغربية، ورأينا بأن الانفتاح على عالم التكنولوجيا والرقمنة، لم يكن خيارا أتيح معه المفاضلة بين القبول أو الرفض، بل إنه فرض فرضا تحت طائلة الركود والجمود والعزلة، إذ أن سرعة الانتقال والتغيرات وكذا التحولات العالمية المتوالية لم تدع فرصة لدراسة الأمر، ونظرا لقوة المنافسة كان لزاما مواكبة هذه التطورات التكنولوجية والمعلوماتية، واعتماد التقنيات الحديثة في تلبية حاجات ورغبات العملاء، وإدراك أهمية تسخير هذه التكنولوجيا لتسويق المنتجات والخدمات. في الأخير نخلص إلى اقتراح جملة من التوصيات لتكريس التسويق الالكتروني وتفعيله. .
Abstract: This research aims to study the legal theoretical framework for e-marketing, as well as e-commerce contracts, and to identify the constituent elements of both. Also, it aims to identify the legal problems and the explanatory framework for them as well as the obstacles facing e-commerce and ways to secure it. Furthermore, the study highlights the current reality and the challenges facing the Arab countries in particular, which are considered backward in this field (the Internet, digitization, commerce and electronic business) compared to Western countries, and we saw that openness to the world of technology and digitization was not an option with which to make a trade-off between acceptance or rejection, but rather an imposition due to the stagnation, deadlock and isolation, as the speed of transition and changes as well as the successive global transformations did not leave an opportunity to study the subject, and given the strength of competition, it was necessary to keep pace with these technological and informational developments and to adopt modern technologies in meeting the needs and desires of clients, and to realize the importance of harnessing this technology to market products and services. Finally, we propose a set of recommendations to devote and activate electronic marketing.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقـلة كلیة الحقوق والعلوم السياسية قـسـم الحـقـوق
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27495
Appears in Collections:Département de droit - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aman-abidli.pdf.pdf637,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.