Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27623
Title: فاعلية برنامج تدريبي لتحسين بعض مهارات التدريسلدى معلمي الأطفال المعاقين سمعيا دراسةتجريبية بولاية الوادي
Authors: بن ساسي, عقيل
صغير, زينب
Keywords: البرنامج التدريبي
المهارات التدريسية(التخطيط، التهيئة، طرح الأسئلة، إدارة الصف، شد الانتباه)
معلم الأطفال المعاقين سمعيا
the training program teaching skills (planning
preparation
asking questions
class management
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف على فاعلية برنامج تدريبي لتحسين بعض مهارات التدريس لدى معلمي الأطفال المعاقين سمعيا، وذلك من خلال الإجابة عن التساؤلات الآتية: 1- هل توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للمهارات التدريسية بعد عزل أثر القياس القبلي لها؟ 2- هل توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لأبعاد المهارات التدريسية (التخطيط، التهيئة، طرح الأسئلة، إدارة الصف، شد الانتباه) بعد عزل أثر القياس القبلي لها؟ 3- هل يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي والأقدمية تأثيرا دالّا إحصائيا على القياس البعديللمهارات التدريسية بعد عزل أثر القياس القبلي لها؟ 4- هل يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي والأقدمية تأثيرا دالا إحصائيّا على القياس البعدي لأبعاد المهارات التدريسية (التخطيط، التهيئة، طرح الأسئلة، إدارة الصف، شد الانتباه)بعد عزل أثر القياس القبلي لها؟ كإجابة مؤقتة عن التساؤلاتالسابقة، اقترحناالفرضيات الآتية: 1-لا توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للمهارات التدريسية بعد عزل أثر القياس القبلي لها. 2- لا توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لأبعاد المهارات التدريسية(التخطيط، التهيئة، طرح الأسئلة، إدارة الصف، شد الانتباه)بعد عزل أثر القياس القبلي لها. 3- لا يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي والأقدمية تأثيرا دالا إحصائيا على القياس البعدي للمهارات التدريسية بعد عزل أثر القياس القبلي لها. 4- لا يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي والأقدمية تأثيرا دالا إحصائيا على القياس البعدي لأبعاد المهارات التدريسية(التخطيط، التهيئة، طرح الأسئلة، إدارة الصف، شد الانتباه)بعد عزل أثر القياس القبلي لها. لتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الشبه تجريبي وفق تصميم المجموعتين الضابطة والتجريبية باختبارين قبلي وبعدي، تم اجراء المعاينةلتكون العينة عشرين فردامن معلمي فئة الإعاقة السمعية بولاية الوادي. ولجمع بيانات الدراسة تم بناء شبكة ملاحظة لقياس المهارات التدريسية قبل وبعد البرنامج وذلك بعد التأكد من صدقها وثباتها، وبعد تحليل البيانات بواسطة اختبار تحليل التباين الأحادي المشترك والثنائي المشترك،باستخدام البرنامج الاحصائيSPSS)) النسخة 20،أسفرت نتائجالدراسة عن ما يلي: 1- توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للمهارات التدريسية بعد عزل أث القياس القبلي لها. 2- توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لأبعاد المهارات التدريسية (التخطيط، التهيئة، طرح الأسئلة، إدارة الصف، شد الانتباه) بعد عزل أثر القياس القبلي لها. 3- لا يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي والأقدمية تأثيرا دالا إحصائيا على القياس البعدي للمهارات التدريسية بعد عزل أثر القياس القبلي لها. 4- لا يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي والأقدمية تأثيرا دالّا إحصائيا على القياس البعدي لأبعاد المهارات التدريسية (التخطيط، التهيئة، طرح الأسئلة، إدارة الصف، شد الانتباه) بعد عزل أثر القياس القبلي لها. وتم مناقشة النتائج في ضوء الخلفية النظرية والدراسات السابقة ذات صلة بالموضوع.
The study aims at investigating the effectiveness of a training program in improving some teaching skills among teachers of hearing deficiency children, through answering the following questions: 1-Are there statistically significant differences between the control group and the experimental group at the post-test of the teaching skills after removing of the effect of the pre test? 2- Are there statistically significant differences between the control group and the experimental group at the post test of the teaching skills dimensions (planning, preparation, asking questions, class management, and attracting attention) after removing of the effect of the pre test? 3-Does the interaction of the training program and experience have a statistically significant impact on the post test of the teaching skills after removing of the pre test effect? 4- Does the interaction of the training program and experience have a statistically significant impact on the post test of teaching skills dimensions (planning, preparation, asking questions, class management, and attracting attention) after removing of the pre test effect? As a temporary answer to the previous questions, we made the following hypotheses: 1-There are no statistically significant differences between the control group and the experimental group at the post-test of the teaching skills after removing of the effect of the pre test. 2-There are no statistically significant differences between the control group and the experimental groups at the post-test of the teaching skills dimensions (planning, preparation, asking questions, class management, and attracting attention) after removing of the effect of the pre test. 3- The interaction of the training program and experience has no statistically significant impact on the post test of the teaching skills after removing of the pre test effect. 4-The interaction of the training program and experience has no statistically significant impact on the post test of teaching skills dimensions (planning, preparation, asking questions, class management, and attracting attention) after removing of the pre test effect. To achieve the study aims, we used the experimental method that consists of a control and an experimental group. The study sample consisted of 20 teachers of hearing deficiency children in the district of El-Oued (Algeria), and was chosen on the basis of the Complete Census technique. To collect data, we ه designed an observation grid to measure teaching skills before and after the training program. After checking the training program’s reliability and constituency, we analyzed the data using the SPSS 20 program. At the end, the study resulted in the following: 1-There are statistically significant differences between the control group and the experimental group at the post-test of the teaching skills after removing of the effect of the pre test. 2-There are statistically significant differences between the control group and the experimental group at the post test of the teaching skills dimensions (planning, preparation, asking questions, class management, and attracting attention) after removing of the effect of the pre test. 3- The interaction of the training program and experience does not have a statistically significant impact on the post test of the teaching skills after removing of the pre test effect. 4-The interaction of the training program and experience does not have a statistically significant impact on the post test of teaching skills dimensions (planning, preparation, asking questions, class management, and attracting attention) after removing of the pre test effect. The results were discussed on the bases of the theoretical background and the previous studies related to the topic.
Description: التربية الخاصة والتعليم المكيف
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27623
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zineb_Seghir_Doctorat.pdf3,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.