Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27645
Title: النّحو العربي بين اختصار قواعده وتيسير طرائق تدريسه
Authors: علي حمودين
عبلة عباسي
نبيل بن عمر
Keywords: النحو العربي
القواعد
التيسير
طرائق التدريس
grammaire arabe
grammaire
facilitation
méthodes d'enseignement
Arabic grammar
grammar
facilitation
teaching methods
Issue Date: 2021
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: تعدّدت دواعي تيسير النّحو العربي وتباينت بتباين الأفكار التي حملها هؤلاء حول مفهومالتّيسير وحسب التّصوّرات التي تبلورت لديهم، فينواعليها محاولاتهم التّيسيريّة وحدّدوا وفقها طرقهم في تجديد النّحو وتيسيره والوصول إلى نحو سهل القواعد واضح المسائل، يبلغ المتعلّمين من دون عناء ولا تعب وهذا المراد والخطأ بعينه فالنّحو هو النّحو، ولا توجد سهولة فيه، وكل محاولة لتسهيله هي مساس بقواعده وقوانينه، وتخريب لأصوله، لأن البحث في النّحو يستدعي استبدال ما هو موجود وتغيير أصوله وقواعده، وإنّما هو بمثابة بناء عليه معطيات ثابتة ومؤسّسة ولا يكون ذلك في النّحو إلاّ بالتّفتيش عن مقتضيات تدريسه وطرق تعليمه .
Les raisons de faciliter la grammaire arabe étaient nombreuses et variées selon les différentes conceptions qu'ils se faisaient du concept de facilitation et selon les perceptions qui s'y cristallisaient. tenter de la faciliter est une violation de ses règles et lois, et un sabotage de ses origines, car la recherche en grammaire nécessite de remplacer ce qui existe et de changer ses origines et ses règles.
The reasons for facilitating the Arabic grammar were numerous and varied according to the different ideas they had about the concept of facilitation and according to the perceptions that crystallized in them. In particular, grammar is grammar, and there is no ease in it, and every attempt to facilitate it is a violation of its rules and laws, and sabotage of its origins, because research in grammar requires replacing what exists and changing its origins and rules. Teaching requirements and teaching methods.
Description: لسانيات عربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27645
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABASSI-BEN AMAR.pdf651,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.