Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27700
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقيس, فضل-
dc.contributor.authorعبد الباسط, بيشي-
dc.date.accessioned2022-03-27T14:11:47Z-
dc.date.available2022-03-27T14:11:47Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27700-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة الأساليب الإشرافية المستعملة في ظل جائحة كرونا وأثرها على العملية التدريسية دراسة ميدانية على ثانويات غرداية، حيث تكونت عينة دراستنا من (45) أستاذ التربية البدنية والرياضية بثانويات غرداية التي بلغت (30) ثانوية، وقد كان اختيارنا للعينة عشوائيا وتم استعمال المنهج الوصفي في الدراسة واستعمال الحزم الإحصائية في عملية التفريغ من خلال برنامج الحزم الإحصائية " SPSS " نسخة 20 وقد تم حساب صدق وثبات المقياس للتأكد من صلاحية المقياس و الذي تم أخذه من طرف يسرى زياد صالح امبيض حول دور المشرف التربوي في تحسين أداء المعلمين في مدارس القدس الحكومية من وجهة نظر المعلمين والمديرين والذي يتوافق مع خصائص عينة دراستنا والمتغيرات المراد قياسها، حيث أظهرت النتائج ما يلي : ● لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات الأساتذة حول فعالية الأساليب الإشرافية المستعملة في ظل جائحة كورنا تعزى لمتغير الجنس ● توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات الأساتذة حول فعالية الأساليب الإشرافية المستعملة في ظل جائحة كورنا تعزى لمتغير الخبرة. ● هناك انعكاس ايجابي للأساليب الإشرافية المستعملة في ظل جائحة كرونا على العملية التدريسية. وفي الأخير تم الخروج بالتوصيات والاقتراحات كخاتمة لموضوعنا .en_US
dc.description.abstractThis study aimed at knowing the supervisory methods used in light of the Corona pandemic and its impact on the teaching process. A field study on Ghardaia high schools. Our sample consisted of (45) physical education and sports professors in Ghardaia high schools, which amounted to (30) secondary, and our selection of the sample was random and it was used. The descriptive approach in the study and the use of statistical packages in the unpacking process through the statistical packages program "SPSS" version 20. The validity and reliability of the scale was calculated to ensure the validity of the scale, which was taken by YusraZiadSalehOmbayed on the role of the educational supervisor in improving the performance of teachers in schools Governmental Jerusalem from the teachers 'and administrators' point of view, which is consistent with the characteristics of our study sample and the variables to be measured, as the results showed the following: • There are no statistically significant differences between the averages of the teachers ’responses about the effectiveness of the supervisory methods used in light of the Kurna pandemic due to the gender variable. • There are statistically significant differences between the averages of the teachers ’responses about the effectiveness of the supervisory methods used under the Kurna pandemic due to the experience variable. • There is a positive reflection of the supervisory methods used in light of the Corona pandemic on the teaching process. Finally, recommendations and suggestions were made as a conclusion to our topic.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالاساليب الاشرافيةen_US
dc.subjectجائحة كوروناen_US
dc.subjectالعملية التدريسيةen_US
dc.subjectثانويات غردايةen_US
dc.subjectsupervisory methods-
dc.subjectthe Corona pandemic-
dc.subjectthe teaching process-
dc.subjectGhardaia high schools-
dc.titleالأساليب الاشرافية المستعملة في ظل جائحة كورونا وأثرها على العملية التدريسيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بيشي عبد الباسط.pdf765,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.