Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27760
Title: الإجهاد النفسي وعلاقته بالتوافق الد ا رسي لدى تلامیذ السنة النهائیة من التعلیم الثانوي Psychological stress and its relation to academic compatibility in the final year of secondary education
Authors: عتیقة بابش
یامنة اسماعیلي
Keywords: Psychological stress
academic compatibility
secondary education
Issue Date: 31-Mar-2022
Series/Report no.: Volume 14, Numéro 1 2022;
Abstract: هدفت الد ا رسة الحالیة إلى التعرف على مستوى كل من الإجهاد النفسي والتوافق الد ا رسي لدى عینة من تلامیذ السنة النهائیة من التعلیم الثانوي بثانویة فاید السعید ببلدیة حمام الضلعة ولایة المسیلة، وكذا فحص الفروق في الدرجة الكلیة لهما لدى عینة الد ا رسة تبعا لمتغیري الجنس والتخصص (علمي، أدبي)، كما هدفت أیضا إلى تحدید نوع العلاقة بین هذین المتغیرین لدى عینة الد ا رسة، ولتحقیق هذه الأهداف تم استخدام مجموعة من الأسالیب الإحصائیة للتأكد من صحة الفرضیات واختبارها، وقد تم التوصل إلى النتائج التالیة : - مستوى الإجهاد النفسي لدى تلامیذ السنة النهائیة من التعلیم الثانوي مرتفع. - مستوى التوافق الد ا رسي لدى تلامیذ السنة النهائیة من التعلیم الثانوي منخفض. - لا توجد فروق دالة إحصائیا بین أف ا رد عینة الد ا رسة في كل من الإجهاد النفسي والتوافق الد ا رسي تبعا لمتغی ري الجنس والتخصص. - توجد علاقة عكسیة ضعیفة ذات دلالة إحصائیة بین الإجهاد النفسي والتوافق الد ا رسي لدى أف ا رد عینة الد ا رسة The present study aimed at identifying the level of psychological stress and academic compatibility among a sample of students in the final year of secondary education at Faid Said High School in the municipality of Hammam Dalaa, the state of m’sila , as well as examining the differences in their total degree for the study sample according to the variables of sex and specialization (scientific, literary) It also aimed to determine the type of relationship between these two variables in the study sample. To achieve these goals, a set of statistical methods were used to verify the validity of the hypotheses and to test them, and the following results were reached: -The level of psychological stress among students in the final year of secondary education is high. -The level of academic compatibility of students in the final year of secondary education is low. - There are no statistically significant differences between the members of the study sample in both psychological stress and academic compatibility according to the variables of sex and specialization. - There is a weak inverse relationship with statistical significance between psychological stress and academic compatibility among the study sample individuals.
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27760
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 50 SSH V14 N1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5004.pdf229,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.