Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27774
Title: التوجیه والإرشاد المدرسي (رؤیة واقعیة في المدارس الج ا زئریةأ نموذجا ) School guidance and counseling (A realistic vision in Algerian schools as a model)
Authors: رایسي علي
حساني مصطفى
Keywords: Psychological guidance
school guidance
school and vocational guidance in Algeria
the educational system in Algeria
Issue Date: 31-Mar-2022
Series/Report no.: Volume 14, Numéro 1 2022;
Abstract: إختلف الكثیر من الباحثین بإعطاء تعریف محدد للإرشاد النفسي ، لكن مؤخ ا ر تضمنت أغلب التعریفات نقاط مشتركة لتلك الآ ا رء ، فعرف أنه أحد فروع علم النفس التي تهتم بالصحة النفسیة للفرد، وتعتني بتوافقه الشخصي والمجتمعي بما یساعده على حل المشكلات التي تواجهه وتخطیها ومساعدته على اتخاذ الق ا رر المناسب والوصول إلى الأهداف، وهو عملیة منظمة مستمرة تتمثل بالمرشد النفسي یقابله المسترشد، وقد تتعدى الجلسات الإرشادیة المرشد والمسترشد، بحیث تضم مسترشدین آخرین ، ویحدث اللقاء أحیانا بین الفردین دون وجود مشكلة معینة فیكون إج ا رًء وقائیا لمنع حدوث المشكلات، خاصة عندما تزداد العوامل المؤیدة لظهورها. كما یعتبر التوجیه المدرسي و المهني (مستشار التوجیه والإرشاد المدرسي ) هو المكلف بعملیة الإرشاد في المدارس الج ا زئریة ، ویعد من أهم العملیات التربویة وأعقدها التي ترتكز علیها فاعلیة النشاطات التربویة و دافعیة المتعلمین ذلك انه یساهم في تحسین المستوى الد ا رسي للتلامیذ والمردود التربوي للمدرسة. من خلال سعیه إلى تحقیق التوافق بین إمكانات الفرد وقد ا رته وطموحاته وبین متطلبات الفروع الد ا رسیة عن طریق مساعدته على إنضاج شخصیته وتجاوز الصعوبات التي تعترضه بواسطة الإرشاد النفسي والتربوي، وتعریفه بالمحیط الد ا رسي ، الإجتماعي والمهني أو الإقتصادي بواسطة مختلف الوسائل الإعلامیة و الإستكشافیة. ومن خلال مقالنا هذا نحاول أن نعطي مفهوما عاما للإرشاد النفسي كما سنتطرق إلى مفهوم الإرشاد النفسي المدرسي وماهي أهدافه وأهمیته ، بالإضافة لتناولنا لجانب شبه تطبیقي تعریفي لمجال التوجیه والإرشاد المدرسي في المنظومة التربویة التعلیمیة الج ا زئریة وهذا ضمن تبادل الخب ا رت والمعرفة النظریة والعملیة ومناقشة القضایا ال ا رهنة في مجال العلوم التربویة Recently , a great number of modern researchers do not agree on giving a specific definition for psychological counseling .However, most definitions have common points for those views . It has been defined as one of the branches of psychology concerned with the mental health of the individual , and taking care of personal and community consensus to help them solve the problems they face and help in making the right decision to reach the objects. It is a continuous organization process that is guided by the mentor .The guided sessions may be more guided and guided, with other guides. Sometimes the encounter between the two individuals without a particular problem will be a preventive measure to prevent, problems, especially when the factors supporting their emergence are increased School and vocational guidance (guidance and guidance counselor) is also responsible for the extension process in Algerian schools .It is one of the most important educational processes and the most complex which is based on the effectiveness of educational activities and the motivation of learners that contributes to improving the level of students and the educational feedback of the school. Through his quest to achieve the compatibility between the potential of the individual and his abilities and aspirations and the requirements of the branches of study by helping him to mature his personality and overcome the difficulties encountered by psychological counseling and educational, and the definition of the academic, social, professional or economic skills through various media and exploratory. In this article, we try to give a general concept of psychological guidance. We will also discuss the concept of psychological counseling, what are its objectives and its importance, in addition to addressing a semi-applied definition of the field of educational guidance. in the Algerian educational system.In short ,this is an attempt to exchange experiences theoretical views and practical knowledge in education
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27774
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 50 SSH V14 N1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5009.pdf362,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.