Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27798
Title: تأثير القنوات الخاصة على اتجاهات الناخبين في الجزائر دراسة مسحية تحليلية لعينة من طلبة سنة الثانية ماستر بقسم علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح - ورقلة
Authors: ثابت, مصطفى
الداوي, عبد النور
رقاقدة, محمد منير
Keywords: التأثير
القنوات الخاصة
اتجاهات
الناخبين.
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور القنوات الخاصة في تشكيل اتجاهات الناخبين نحو الانتخابات الرئاسية 2019، وذلك من خلال إبراز العلاقة القائمة بين مشاهدة برامج القنوات الخاصة واتجاهات الناخبين، بحيث تهدف إلى تقييم أداء القنوات الخاصة باعتبارها أداة فاعلة في النسق الاجتماعي ودرجة اعتماد الناخبين عليها كمصدر للمعلومات إزاء الانتخابات . ولقد حاولت هذه الدراسة الإجابة على التساؤل العام وهو كيفية تأثير القنوات الخاصة على اتجاهات الناخبين في الجزائر وذلك من خلال طرح ثلاث أسئلة فرعية للوصول إلى مدى إهتمام القنوات الخاصة بالأحداث السياسية البارزة على الساحة، وكذا اعتماد الناخبين في الجزائر على هذه القنوات في استقاء أخبار ومعلومات الانتخابات الرئاسية، ومن ثم التعرف على دور القنوات الخاصة في تشكيل اتجاهات الناخبين في الجزائر،هذا وقد استندت هذه الدراسة في خلفيتها النظرية على المدخل الوظيفي ونظرية الاعتماد على وسائل الإعلام قصد الإلمام أكثر بجوانب الموضوع. كما وقد استخدمت هذه الدراسة المنهج المسحي باعتباره المنهج المناسب لقياس بحوث الرأي العام، وقد تمت الاستعانة بأداة الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات، حيث وزع الاستبيان على عينة قصدية قوامها 100مفردة من مستوى سنة ثانية ماستر بقسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة . وبعد جمع المعلومات ميدانيا وتحليلها خلصت هذه الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها أن القنوات الجزائرية الخاصة تولي الاهتمام اللازم بالأحداث السياسية الهامة على الساحة الوطنية، من خلال تغطيتها الشاملة للأحداث السياسية، ومصداقية الأخبار التي تنقلها، كما يعتبر السبق الصحفي أحد أسباب تفوق القنوات الخاصة على غيرها رغم قلة الخبرة والاحتراف. كما توصلت هذه الدراسة أن الناخبين في الجزائر يعتمدون على القنوات الخاصة كمصدر للمعلومات المتعلقة بالانتخابات الرئاسية، وهذا لما تقدمه من محتوى يثير اهتمام جمهور الناخبين ، بالإضافة إلى أن للقنوات الجزائرية الخاصة دور في تشكيل اتجاهات الناخبين في الجزائر، حيث تعتمد في مضامينها في نقل الأخبار على الخطابات العاطفية والحجج العقلية للتأثير على الناخبين وتوجيههم لتبني سلوك انتخابي محدد.
This study aims to shed light on the role of private channels in making elector attitudes towards the 2019 presidential elections by highlighting the existing relationship between watching private channel programs and elector attitudes, so that it aims to evaluate the performance of private channels as an effective tool in the social system and the degree of elector's dependence on it as a source of elections ‘information. This study attempts to answer the general question "how private channels affect elector attitudes in Algeria?” in addition to three sub-questions to reach the extent of the private channels ’interest in prominent political events on the scene, as well as the dependence of voters in Algeria on these channels in obtaining election news and information. The theoretical background of this study is based on the functional approach and the theory of relying on the mass media in order to become more familiar with the aspects of the issue. Survey approach is also used as the appropriate approach to measure public opinion research, and the questionnaire tool is used to collect data and information, as the questionnaire was distributed to an intentional sample of 100 individuals from a second-year master’s level in the Department of Media and Communication Sciences Kasdi Merbah University - Ouargla . After collecting and analyzing field information, this study concluded with some results, the most important of these results is that algerian private channels pay attention to the important political events on the national area, through their comprehensive coverage of it, and the credibility of the news that they convey. The scoop is one of the reasons for the superiority of private channels over others despite the lack of experience and professionalism. This studyshowedalso that electors in Algeria rely on private channels as a source of information related to the presidential elections, and this is due to the content they provide that interests the electorate, in addition to the fact that the Algerian private channels have a role in making the trends of electors in Algeria, as they depend on their content in transmitting news On emotional rhetoric and mental arguments to influence voters and guide them to
Description: تخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة:
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27798
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
eddaoui-abdennour.pdf842,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.