Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27824
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorوافیة باز-
dc.contributor.authorناصر بودبزة-
dc.date.accessioned2022-04-13T08:15:05Z-
dc.date.available2022-04-13T08:15:05Z-
dc.date.issued2022-03-31-
dc.identifier.issn2170-1121-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27824-
dc.descriptionمجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعيةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الد ا رسة إلى محاولة تحلیل التجربة الاجتماعیة التي تعیشها الأسرة الج ا زئریة في ظل الغیاب المؤقت للمدرسة التي فرضته جائحة فیروس كورونا، من خلال ممارستها للدور التعلیمي و الاجتماعي المعوض عن دور المدرسة، حیث تم الاعتماد على المنهج الكیفي باستخدام الملاحظة المیدانیة والمقابلة الالكترونیة و المقابلة العادیة كأداة لجمع المعلومات، وتكونت العینة من ( 18 ) أسرة نوویة، وتم اختیار العینة من مناطق مختلفة من مدینة ورقلة وقد كشفت الد ا رسة أن معایشة الأسر لجائحة فیروس كورونا جعلها تعاني نوع من الخلل الوظیفي والاجتماعي، حیث ا زدت مسؤولیتها اتجاه أبنائها وتباینت قدرتها ووعیها في القیام بالدور التعویضي، حیث خلصت النتائج إلى وجود ثلاث فئات من الأسر: فئة تكیفت مع الوضع وحاولت سد الف ا رغ التعلیمي والاجتماعي، وفئة أخرى اهتمت بالجانب الصحي وبتطور الوباء وتنتظر الاستق ا رر و العودة إلى الحیاة الطبیعیة و الرجوع إلى التعلیم المدرسي بینما الفئة الثالثة لم تكن مقتنعة أصلا بوجود الوباء ولم تتقید بالحجر المنزلي. كما تبین من الد ا رسة أن ق ا رر التعلیم عن بعد كحل مؤقت لم ی ا رعي ظروف الأسر المتواضعة من حیث الجانب المادي والثقافي.This study aims to analyse the social experience of the Algerian family in the light of the temporary absence from school imposed by the Coronavirus pandemic, through its practice of the educational and social role compensated by the role of the school, as the qualitative method was adopted using field observation and we have adopted the electronic and regular interview as an information-gathering tool. The sample consisted of (18) nuclear families, and was selected from different regions of Ouargla city. The study figured out that the experience of families of the Coronavirus pandemic made them experience a kind of functional and social imbalance because their responsibility towards their children increased an educational and social void, where the results conclude that there are three categories of families: one group has adapted to the situation and has tried to bridge the educational and social gap, and another group is concerned about the health and development of the epidemic and expects stability, the return to normalcy and the resumption of education, while the third group was not convinced at all of the existence of the epidemic and did not join the quarantine at home. The study also found that the decision on distance education as a temporary solution did not take into account the financial and cultural conditions of modest familiesen_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 14, Numéro 1 2022;-
dc.subjectcompensatory roleen_US
dc.subjectAlgerian familyen_US
dc.subjectCorona pandemicen_US
dc.subjectdistance educationen_US
dc.subjectschool interruptionen_US
dc.titleالدور التعویضي للأسرة الج ا زئریة في ظل جائحة فیروس كورونا والانقطاع المدرسي The compensatory role of the Algerian family facing the Coronavirus pandemic and school interruptionen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 50 SSH V14 N1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5011.pdf185,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.