Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27846
Title: دراسة في اتجاهات طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة نحو دراسة مسحية بالعينةعلى الطلبة المسجلين خلال الموس 2019-2020
Authors: حمايمي, محرز
حسيني, خالد
دواحي, محمد
Keywords: الاستخدام
مواقع وتطبيقات البيع الإلكتروني
الشراء الإلكتروني
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: في هذه الدراسة نحاول تسليط الضوء على خدمة تعتبر مظهر جديد من مظاهر استخدام التكنولوجيا في الجزائر وهي الشراء عبر مواقع وتطبيقات البيع الالكتروني، وبما أن هذا النمط الجديد يعتمد في الأساس على تكنولوجيا الاتصال الجديدة والتي تدخل في صميم تخصص الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة. كانت أهداف هذه الدراسة تتلخص في الوصول إلى دراسة اتجاهات طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال نحو استخدام مواقع وتطبيقات البيع الالكتروني، ولقد قمنا بالإجابة على التساؤل الرئيسي التالي: "ما هي اتجاهات طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة نحو مواقع وتطبيقات البيع الالكتروني ؟"، وللوصول إلى الإجابة اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي الذي يناسب طبيعة الدراسة، واخترنا استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات؛ حيث ووزع الاستبيان في شكله الإلكتروني على عينة قصدية 49 طالب. هذا وقد تم تقسيم الدراسة إلى فصلين إثنين، الأول متمثل في الإطار النظري والإجراءات المنهجية، أما الفصل الثاني فقد خصص للجانب التطبيقي للدراسة. وقد توصلنا من خلال الدراسة الميدانية إلى النتائج التالي: - لا يستخدم طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة مواقع وتطبيقات البيع الالكتروني بصحة دائمة ومتستمرة. - يستخدم طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة مواقع وتطبيقات البيع الالكتروني نظرا للمزايا التي توفرها لمستخدميها. - هناك إشباعات متحققة من استخدام طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة لمواقع وتطبيقات البيع الالكتروني. - يفضل طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة مواقع وتطبيقات التواصل الاجتماعي ثم المواقع الأجنبية لممارسة نمط الشراء الإلكتروني. - اتخاذ قرار تبني نمط الشراء الإلكتروني من طرف طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة مواقع وتطبيقات البيع الالكتروني بعد مراحل مختلفة جعلت منهم يقيّمونها بشكل إيجابي.
In this study, we try to shed light on a service that is considered a new aspect of the use of technology in Algeria, which is the purchase through electronic sales sites and applications, and since this new pattern mainly depends on new communication technology, which is at the heart of the specialty of mass communication and new media. The objectives of this study were summarized in reaching a study of the students ’attitudes of the Department of Media and Communication Sciences towards the use of electronic sales sites and applications. We have answered the following main question:“ What are the attitudes of the students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ouargla towards electronic sales sites and applications? ” To the answer, we relied on the descriptive and analytical approach that suits the nature of the study, and we chose the questionnaire form as a tool for data collection. Where the questionnaire was distributed in its electronic form to an intended sample of 49 students. The study was divided into two chapters, the first represented in the theoretical framework and methodological procedures, and the second chapter was devoted to the practical aspect of the study. We have reached through the field study the following results: - Students of the Department of Information and Communication Sciences at the University of Ouargla do not use electronic sales sites and applications in a permanent and continuous health. - Students of the Department of Information and Communication Sciences at the University of Ouargla use electronic sales sites and applications due to the advantages they provide to their users. - There are gratifications achieved by students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ouargla to use electronic sales sites and applications. - Students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ouargla prefer social networking sites and applications, then foreign sites to practice the e-procurement pattern. - Deciding to adopt the e-procurement pattern by students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ouargla. E-sales sites and applications after various stages that made them positively evaluate them.
Description: التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27846
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hacini-khaled.pdf9,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.