Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27870
Title: A Shift from Print Reading to Electronic Reading The case of First Year Licence Students at the University of Kasdi Merbah- Ouargla
Authors: Malika Kouti
Mounira Chenine
Omaima lahreche
Keywords: reading
print reading
electronic reading
digital materials
print materials
lecture
lecture imprimée
lecture électronique
documents numériques
documents imprimés
القراءة
القراءة المطبوعة
القراءة الالكترونیة
الأدوات الرقمیة
الأدوات المطبوعة
Issue Date: 2021
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: The growth of electronic information that is available online and the increasing use of digital files in academic activities have driven more and more people in society including students to use digital materials instead of print materials. The aim of this thesis is to depict the reasons of the shift from print reading to electronic reading and the rate of this shift among bachelor students at the university of KasdiMerbah, Ouargla, adopting a descriptive analytical approach. A questionnaire was selected as a main tool for collecting data, and was distributed to 60 English students for the sake of gaining insights on the students’ reading types and what materials they read: print reading or electronic reading.The results revealed that most of the readers prefer electronic reading over print reading, due to the fast and proliferation of information available online and its lack in academic libraries.
La croissance de l'information électronique disponible en ligne et l'utilisation croissante des fichiers numériques dans les activités universitaires ont poussé de plus en plus de personnes dans la société, y compris les étudiants, à utiliser des documents numériques au lieu de documents.L'objectif de cette thèse est de décrire les raisons du passage de la lecture imprimée à la lecture électronique et le rythme de ce passage chez les étudiants en licence de l'université de KasdiMerbah, Ouargla, en adoptant une approche analytique descriptive. Un questionnaire a été sélectionné comme principal outil de collecte de données et a été distribué à 60 étudiants anglais dans le but de mieux comprendre les types de lecture des étudiants et les matériaux qu'ils lisent : lecture imprimée ou lecture électronique. Les résultats ont révélé que la plupart des les lecteurs préfèrent la lecture électronique à la lecture imprimée, en raison de la rapidité et de la prolifération de l'information disponible en ligne et de son manque dans les bibliothèques universitaires.
إن التزاید السریع للمعلومات الإلكترونیة على الإنترنت والاستخدام الآخذ بالانتشار للملفات الرقمیة في الأنشطة الأكادیمیة جعل العدید من الناس والطلاب خاصة یلجؤون إلى استخدام المواد الرقمیة بدلا من المواد المطبوعة. نهدف في هذه المذكرة إلى قیاس نسبة معدل التحول من القراءة المطبوعة إلى القراءة الإلكترونیة و ذكر الأسباب التي أدت إلى اللجوء و الاعتماد على هذا النوع من القراءة عند طلبة السنة الأولى لیسانس في جامعة قاصدي مرباح ورقلة معتمدین على منهج مختلط والذي هو مزيج بين المنهج الكمي والنوعي. حیث قمنا بجمع المعلومات وتحليل البيانات, ثم دمجنا النتائج وما استنتجنها معا. تم توزيع الاستبيان على 60 طالب لغة انجلیزیة من أجل الحصول علىنتائج ذات بال حول أنواع القراءة لدى الطلاب وما یفضلونه "القراءة المطبوعة أو القراءة الإلكترونیة" مع تبریر ماتم الحصول علیه من معطیات و نتائج .كشفت النتائج أن معظم القراء يلجئون إلى القراءة الإلكترونیة بدلا منالمطبوعات بسبب انتشار المعلومات المتوفرة على الإنترنت ونقصها في المكتبات الأكادیمیة.
Description: Domain: Letters and Foreign Languages Major: Linguistics
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27870
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chenine-Lahreche.pdf708,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.