Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27914
Title: مدى مساهمة المنهاج الد ا رسي الج ا زئري لمادة التربیة المدنیة في تنمیة قیم المواطنة Contribution of Algerian civic education curriculum to rise Citizenship values
Authors: بلخیر طبشي
بوجمعة سلام
Keywords: curriculum
civic education
citizenship values
Issue Date: 31-Mar-2022
Series/Report no.: Volume 14, Numéro 1 2022;
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة المنهاج الدراسي الجزائري لمادة التربية المدنية في تنمية قيم المواطنة من خلال التعرف على قيم المواطنة التي يتضمنها كتاب التربية المدنية لمستوى السنة الثالثة من التعليم الابتدائي المقرر للعام الدراسي 2019-2020، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم منهج تحليل المحتوى، وكانت الأداة هي استمارة لتحليل محتوى الكتاب، و تمثلت عينة الدراسة في جميع الوحدات التعليمية للكتاب المدرسي. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: -يسهم منهاج التربية المدنية للسنة الثالثة ابتدائي في تنمية قيم المواطنة من خلال ما يتضمنه محتوى الكتاب المدرسي من قيم المواطنة المتمثلة في الانتماء للوطن و الحقوق والواجبات و مبادئ الديمقراطية وقيم البيئية. - حصلت قيم الانتماء للوطن على المرتبة الأولى بنسبة 41.35- و جاءت قيم الحقوق في الرتبة الثانية بنسبة 25.96- تليها في المرتبة الثالثة قيم الواجبات بنسبة 23.08- ثم في المرتبة الرابعة قيم مبادئ الديمقراطية بنسبة 7.69- وأخيرا قيم البيئية حصلت على نسبة 1.92. الكلمات المفتاحية: المنهاج الدراسي، مادة التربية المدنية، قيم المواطنة. Abstract The current study aimed at investigating the extent to which the Algerian civic education curriculum contributes to rise citizenship values, through exploring them in the third-grade civic education curriculum which was taught during the academic year 2019-2020. Content analysis method was used to answer research questions. A sheet was used to analyze the content of all units in the curriculum. The main findings were: the third-grade civic education curriculum contributes to rising the citizenship values through the textbook’s content, such as homeland belongingness, rights and duties, democracy principles, and environment values. homeland belongingness is of 41.35% values. Then rights are the second order with 25.96%. After that, the duties are of 23.08%, and democracy principles are of 7.69%, finally, the environment vales are of 1.92%. key words: curriculum, civic education, citizenship values.
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27914
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 50 SSH V14 N1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5024.pdf163,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.