Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27928
Title: التراكيب اللّغوية للأناشيد والمحفوظات الموجهة لمتعلّمي السّنة الخامسة من التعليم الابتدائي في ضوء دلالة محتوى قواعد اللّغة العربية
Authors: هنية عريف
يمينة خوخي
مرضية بلغيث
Keywords: التراكيب اللغوية
الأناشيد
المحفوظات
قواعد اللغة العربية
السنة الخامسة ابتدائي
Linguistic structures
Didactic recitations and songs
Arabic grammar
Fifth Year primary school
Structures linguistiques
comptines et récitations
grammaire arabe
cinquième année primaire
Issue Date: 2021
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: يعتبر نشاط "الأناشيد والمحفوظات" أحد الأنشطة الصفية، التي يعتمد عليها في تعليم اللغة العربية وتعلّمها؛ لما تحمله من سهولة اللغة وإيقاع موسيقي يستميل النفوس، لذا جعلتها المناهج التربوية الحديثة أحد الأساليب المهمة في عملية تعليم الأطفال وإكسابهم ثروة لغوية تمسّ جميع مستويات اللغة، ومن أهم هذه المستويات "التراكيب اللغوية" التي تسعى المناهج إلى تمكين المتعلمين منها في جميع المراحل التعليمية، وقد اتخذنا السنة الخامسة من المرحلة الابتدائية عينة في دراستنا هذه للبحث عن مدى مساهمة الأناشيد والمحفوظات في تعليمية التراكيب اللغوية للتلاميذ، في ضوء مقررات محتوى قواعد اللغة العربية الموجهة لتلاميذ هذا المستوى.
The activity of teaching didactic recitations and songs is considered as one of the important school activities used in learning Arabic language, due to simplicity of language and to the musical rhythm attracting souls. To that effect, modern pedagogical methods are considering them as a highly important medium in teaching children by inculcating linguistic richness reaching all language levels in them. Among such levels we can mention Linguistic Structures, which modern school programs are tending to inculcate to learners in all educational stages. To carry out our study we selected fifth year primary school pupils as a study sample to identify at what extent 55 didactic recitations and songs can contribute to teaching linguistic structures for pupils of such level in the light of Arabic grammar teaching programs.
L'activité d'enseignement des récitations didactiques et des chansons est considérée comme l'une des activités scolaires importantes utilisées dans l'apprentissage de la langue arabe, en raison de la simplicité de la langue et du rythme musical qui attire les âmes. À cet effet, les méthodes pédagogiques modernes les considèrent comme un moyen très important pour enseigner aux enfants en leur inculquant une richesse linguistique atteignant tous les niveaux de langue. Parmi ces niveaux, on peut citer les Structures Linguistiques, que les programmes scolaires modernes tendent à inculquer aux apprenants à tous les stades de l'enseignement. Pour mener à bien notre étude, nous avons sélectionné des élèves de cinquième année primaire comme échantillon d'étude afin d'identifier dans quelle mesure 55 les récitations didactiques et les chants peuvent contribuer à l'enseignement des structures linguistiques pour les élèves de ce niveau à la lumière des programmes d'enseignement de la grammaire arabe.
Description: لسانيات تطبيقية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27928
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KHOUKHI-BELGHIT.pdf940,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.