Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27974
Title: فعالية برنامجيين تدريبيين في تعديل سلوك اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه وتعديل صعوبة الكتابة دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية بورقلة .
Authors: مصطفى الزقاي, نادية يوب
محمدي, فوزية
Keywords: تعديل سلوك
فعالية برنامجيين تدريبيين
تشتت الانتباه
اضطراب النشاط الزائد
تلاميذ المرحلة الابتدائية بورقلة
تعديل صعوبة الكتابة
Issue Date: 2011
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة إلى تصميم برنامجيين تدريبيين لتعديل سلوك اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه ، وتعديل صعوبة الكتابة ، وتطبيقهما على تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي, لذا فإن الإشكالية العامة للدراسة هي : _ هل للبرنامجيين التدريبيين المصممين فعالية في تعديل سلوك اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه وتعديل صعوبة الكتابة لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بورقلة .؟ أما فرضيات الدراسة فهي: الفرضية العامة للدراسة : _للبرنامجيين التدريبيين فعالية في تعديل اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه وتعديل صعوبة الكتابة لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بورقلة . الفرضيات الجزئية 1. يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج العينة الضابطة ونتائج العينة التجريبية في النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه لصالح العينة التجريبية. 2. يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج العينة الضابطة ونتائج العينة التجريبية في صعوبة الكتابة لصالح العينة التجريبية. لقد اعتمدت الدراسة على اختيار المنهج التجريبي الملائم للدراسة ، كما تم اختيار عينة تقدر بـ 40 تلميذ ، منها 20 تلميذ لقياس فعالية البرنامج التدريبي لتعديل سلوك اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه مقسمة على مجموعتين ضابطة وتجريبية , وعينة أخرى تشتمل على 20 تلميذ مقسمة على مجموعتين ضابطة وتجريبية ، أخضعت لقياس فعالية البرنامج التدريبي لتعديل صعوبة الكتابة ، كما تم تصميم شبكة ملاحظة اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه ، وبناء اختبار يقيس صعوبة الكتابة ، كما تم تصميم برنامج تدريبي يهدف لتعديل سلوك اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه , بالإضافة إلى تصميم برنامج تدريبي الهدف منه تعديل صعوبة الكتابة ، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة ، تم تطبيق البرنامجيين التدريبيين على عينة مقصودة من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي , و بعد رصد درجات العينة ومعالجتها إحصائياً ، توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : _ للبرنامجيين التدريبيين فعالية في تعديل اضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه وتعديل صعوبة الكتابة لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بورقلة . _ يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج العينة الضابطة ونتائج العينة التجريبية في النشاط الزائد المصحوب بتشتت الانتباه لصالح العينة التجريبية. _ يوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج العينة الضابطة ونتائج العينة التجريبية في صعوبة الكتابة لصالح العينة التجريبية. تم تفسير ومناقشة نتائج الدراسة في ظل نتائج بعض الدراسات السابقة ، وانتهت الدراسة ببعض الاقتراحات الموجهة للمعنيين بشؤون التلاميذ ، والباحثين في مجال البحث .
The present study aims to design two training programs to modify the hyperactivity combined with the attention’s deficit and to adjust the difficulty in writing, and to apply them on the pupils of the study sample, so The general problematic is as follows: _ Are the designed training programs efficiency to modify the hyperactivity combined with the attention’s deficit and to adjust the difficulty in writing among primary forth year class pupil in Ouargla ?. L’hypotheses of the study are as follows: The general hypothese as follows: _The designed training programs efficiency to modify the hyperactivity combined with the attention’s deficit and to adjust the difficulty in writing among primary forth year class pupil in Ouargla The L’hypotheses of the study are as follows: _ There are statistically significant differences between the controlling sample and the experimental sample in the hyperactivity combined with the attention’s deficit in favour of the experimental sample. _There are statistically significant differences between the controlling sample and the experimental sample in the difficulty of writing in favour of the experimental sample. In elaborating my dissertation , I have chosen experimental method which is the most suitable in this case. Therefore , a sample of 40 pupils is taken for study , among which 20 pupils are selected for testing program efficiency to modify the hyperactivity combined with the attention’s deficit ,The other sample of 20 pupils is divided in two controlling sample and experimental sample taken to measure the designed training programs efficiency to adjust the difficulty in writing The procedures of the study include selecting the experimental one that are appropriate to the study; two groups- the controlling and the experimental - are chosen for each program; in addition, the followings have been designed: a test for the difficulty in writing, and a network to observe the disorder of hyperactivity combined with the attention’s deficit, after being sure of the validity and reliability of these tools through (the validity of the two arbitrators, the validity of the terminal comparison, and the self-validity and the reliability of the mid-division) on a sample of pupils of fourth year primary school. A training program has been designed to modify the behaviour of the disorder of the hyperactivity coupled with the attention’s deficit, in addition to designing a training program to modify the difficulty in writing. After the application of the two training programs on a specific sample of fourth-year primary school pupils, monitoring the degrees of the sample and treating it statistically, the results of the study are as follows: _The two training programs effectiveness to modify the hyperactivity combined with the attention’s deficit and to adjust the difficulty in writing among the pupils of the fourth year of primary school in Ouargla . _There are statistically significant differences between the controlling sample and the experimental sample in the hyperactivity combined with the attention’s deficitin favour of the experimental sample. _There are statistically significant differences between the controlling sample and the experimental sample in the difficulty of writing , in favour of the experimental sample. The result are interpreted and discussed in the light of precedent studies . The study is ended by giving some advices and propositions to educators and researchers .
Description: علم النفس المدرسي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27974
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mahamdi-fouzia_compressed.pdf2,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.