Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27981
Title: السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين دراسة إستكشافية على عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط
Authors: بوضياف, نادية
سعداوي, فاطمة الزهرة
حليلات, منال
Keywords: المراهقين المتمدرسين
السلوك التنمري
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين ببعض متوسطات بلدية تقرت، ومعرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستوى السلوك التنمري بالنسبة لمتغيرين ( الجنس، السن، المستوى الدراسي) ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدنا على جملة من الإجراءات المنهجية بدءا بتبنينا المنهج الوصفي الاستكشافي واعتمادنا على إستبانة السلوك التنمري " مجدي محمد الدسوقي" (2016)، حيث تم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة، شملت 64 تلميذا و تلميذة للعام الدراسي 2020- 2021، وأخيرًا تمت المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة بواسطة برامج إحصائية spss26وصولا إلى النتائج التالية: • مستوى السلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين مرتفع. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين باختلافالجنس. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين بإختلافالسن. • لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوىالسلوك التنمري لدى المراهقين المتمدرسين بإختلاف المستوى الدراسي. :
Our study aims to knon the level of bulling be haviour at teenagers in schools in some middle schools in touggourt and to know the differences of a statistical meaning in this level of bulling be haviour according to the difference of ( the sex , the age and the learning level). Inorder to realize thesse amis we depend on a set of methadological procedures starting from the usage of the descriptive me thod and the exploratory approach and our reliance on the resolution of the bulling behaviour .Mohamed eldousoki ) 2016) . The sample of the study is choosen simply and randomly . it contais 64 pupils mal and female from the school year 2020/2021 Finally ,the statistical processing of the information is made by statistical programs spss26 The study showed these results : • The level of bullig within teenagers is high . • The are some difference of statistical meaning in the level of bulling behaviour with in teenagers in the school according to the difference of their sex . • There are differences of statistical meaning in the level of bulling behaviour within teenagers in the school according to the difference of their age . • There are no differences of statistical meaning in the level of bulling behaviour of teengers in schools according to the difference of their learning level
Description: تخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27981
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saadaoui-zohra_compressed.pdf679,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.