Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28144
Title: استراتيجيات الإعلام التربوي من خلال الوسائط الجديدة: ( دراسة تحليلية على عينة من منشورات صفحة علمتني كنز على موقع الإنستغرام
Authors: سويقات, لبنى
غريبي, خولة
غندير عون, إسراء
Keywords: استراتجيات
الاعلام التربوي
الوسائط الجديدة
الأنستغرام
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة التي تبنت نظرية الحتمية القيمية لعبد الرحمان عزي إلى التعرف على إستراتيجيات الإعلام التربوي من خلال الوسائط الجديدة ، و تطبيقها على الدراسة التحليلية لعينة من منشوراتصفحة علمتني كنز على الأنستغرام، و تمحور السؤال الرئيسي للدراسة كالأتي: ما هي استراتيجيات الاعلام التربوي المستخدمة في صفحة علمتني كنز باعتبارها وسيطا اتصاليا جديدا على الإنستغرام ؟وتهدف هذه الدراسة إلى تحقيق مجموعة من الأهداف تتمثل في التعرف على أهم المواضيع التي تهتم بنشرها صفحة علمتني كنز ، ومعرفة القيم والسلوكيات التي تحث عليها بالإضافة إلى تحديد اللغة التي تستخدمها ، والكشف عن الشخصيات الفاعلة في مضامين الصفحة . و بما أن الدراسة تنتمي للبحوث الوصفية التحليلية فقد تم الإعتماد على منهج تحليل المضمون الذي يعد الأنسب لمثل هذه الدراسات ،كماإعتمدنا على أداة التحليل والمتمثلة فيإستمارة تحليل المضمون، تم تطوريها من قبل الباحثتين للإجابة على تساؤلات الدراسة ، بالإضافة إلى أداة الملاحظة ،وضمت الدراسة ثلاثة مجالات هي :المجال الموضوعي والمجال الزماني والمكاني. و قد تم التحقق من صدق الأداة عن طريق توزيع إستمارة تحليل المضمون على مجموعة من المحكمين، و في الأخير توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها أن صفحة علمتني كنز على الأنستغرام تستخدم اللغة العربية في نشر محتواها، كما أنها تعتمد في النشر على الصورة و الفيديو بنسبة كبيرة، و يتم التفاعل مع منشوراتها بالإعجاب و التعليق ، كما أن المواضيع الأكثر نشرا هي مواضيع تربوية، كما يكمن هدف الصفحة في تطوير مهارات الطفل و تعليمه و توفير مرجع متكامل لكل مربي، كذلك إحتوت معظم مضامين الصفحة على قيم إيجابية و هذا ما يتوافق مع طبيعة المقترب النظري للدراسة ، و في الأخير تبين بأن الجمهور المستهدف للصفحة هو فئة الأمهات بإعتبارهم المحرك و الموجه الرئيسي في عملية التربية .
This study, which adopted the value determinism theory of Abd al-Rahman Izzi, aimed at identifying educational media strategies through new media, and applying them to the analytical study of a sample of the posts of a page that taught me treasure on Instagram, and the main question of the study centered as follows: What are the educational media strategies used in Page taught me a treasure as a new communication medium on Instagram? This study aims to achieve a set of objectives represented in identifying the most important topics that are interested in publishing a page that taught me a treasure, knowing the values and behaviors that it prompts, in addition to determining the language it uses, and revealing the actors involved in the contents of the page. And since the study belongs to the descriptive and analytical research, we have relied on the content analysis method, which is the most appropriate for such studies, and we also relied on the analysis tool represented in the content analysis form, which was developed by the two researchers to answer the study’s questions, in addition to the observation tool, and the study included There are three domains: the thematic domain and the temporal and spatial domain.The validity of the tool was verified by distributing the content analysis form to a group of arbitrators, and in the end the study reached conclusions, the most important of which is that a page that taught me a treasure on Instagram uses the Arabic language to publish its content, and it also relies on publishing on the image and video to a large extent., And interact with its publications with admiration and comment, and the most published topics are educational topics, and the goal of the page is to develop the child's skills, teach him and provide an integrated reference for each educator, as well as most of the contents of the page contain positive values and this is consistent with the nature of The theoretical approach of the study, and in the end it was found that the target audience for the page is the category of mothers, as they are the main engine and guide in the breeding
Description: التخصص: اتصال جماهيري و وسائط جديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28144
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghribi-khaoula.pdf683,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.