Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28295
Title: اتجاهات أساتذة اللغة العربية في مرحلة التعليم الابتدائي نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات . دراسة ميدانية ببعض ابتدائيات دائرة تماسين
Authors: بوجمعة, سلام
حماده, محمد السعيد
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: سعت الدراسة الحالية والتي تناولت موضوع اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقربة بالكفاءات، وذلك من خلال أداة البحت والمتمثلة في الاستبيان المنجز لذات الغرض، بناءا على المتغيّرات الوسيطية ( الجنس، الأقدمية في العمل، الطور المدرَّس، التكوين)، وتبلورت مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي: ما طبيعة اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات؟ ، وتندرج تحته التساؤلات الفرعية التالية: هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير الجنس؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير الأقدمية في العمل؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير الطور المدرَّس؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير التكوين (جامعي ، خريج المدرسة العليا للأساتذة ، خريج المعهد التكنولوجي)؟. ومن خلال التساؤلات وُضِعت الفرضيات التالية: الفرضية العامة :- اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تكون إيجابية. والتي تندرج تحته الفرضيات الفرعية التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير الجنس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير الأقدمية في العمل. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير الطور المُدرَّس. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات أساتذة اللغة العربية نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تعزى لمتغير التكوين (جامعي ، خريج المدرسة العليا للأساتذة ، خريج المعهد التكنولوجي). ولقد هدفت الدراسة إلى معرفة مدى إيجابية أو سلبية اتجاهات أساتذة اللغة العربية للتعليم الابتدائي نحو تدريس مناهج الجيل الثاني على ضوء المقاربة بالكفاءات تبعا للمتغيّرات التصنيفية السالفة الذكر.وجاء في الجانب الأول: الجانب النّظري للدراسة، أمّا الجانب الثاني فيتمثل في الإجراءات المنهجية للدراسة وعرض ومناقشة وتفسير النتائج. وقد تمّ تطبيق استبيان تمّ التأكد من صدقه من خلال استمارة المحكمين وحساب معامل الصدق بواسطة المقارنة الطرفية، أمّا معامل الثبات بواسطة التجزئة النصفية، وقد استخدم المنهج الوصفي في الدراسة. ومن خلال تحليل النتائج توصلت الدراسة إلى تحقيق الفرضية العامة، والفرضية الفرعية الأولى لووجود فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغير الجنس أمّا المغيّرات الأخرى فلم تكن هناك فروق دالة إحصائيا فبالتالي رفض الفرضيات البديلة والقبول بالفرضيات الصفرية.
The current study whose subject is about Arabic language teachers ‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach, was made by the search material represent by the questionary performed for the same purpose, and based on the argument variables ) gender, seniority at work, taught stage, formation). The study problem consists of the following main question: What nature are Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching on the light of competency based approach? . This question split into the following sub questions: - Are there statistically significant differences among Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach linked to sex? - Are there statistically significant differences among Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach linked to the variety of the variety of seniority at work? - Are there statistically significant differences among Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach linked to the variety of taught stage? - Are there statistically significant differences among Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach linked to the variety of formation? On the basis of these question, the following hypotheses were developed: General hypoth: Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach are positive. This hypothesis splits into the following sub hypotheses: - There are statistically significant differences in the Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach due to the gender variable. - There are statistically significant differences in the Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach due to seniority at work variable. - There are statistically significant differences in the Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach due to taught stage variable. - There are statistically significant differences in the Arabic language teachers‘ attitudes towards second generation curriculum teaching with competency based approach due to formation variable. the training variable ( University, graduate of the Higher school of Professors, graduate of Technological Institute ). The study aims at finding out to what extent Arabic language primary education teachers ‘ attitudes are positive or negative towards second generation curriculum teaching with competency based approach, according to the above mentioned taxonomic variables. Results the questionary was performed and its validity was checked with arbitrators‘ questionnaire. Its reliability coefficient was calculated by means of lateral comparison. The stability coefficient was by half segmentation, the descriptive approach was used for the study. Through the result analysis, The study reached the achievement of the general hypothesis and the first sub hypothesis of statistically significant difference existence linked to the sex. As for other variables, there were no statistically significant differences, thus rejecting alternative hypotheses and accepting null hypotheses.
Description: تخصص : علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28295
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hamada-mouhamed said.pdf1,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.