Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28321
Title: تقدير الذات الاجتماعي لدى مراهق مدمن الألعاب الكترونية دراسة عيادية لخمسة حالات مراهقين مدمنين للألعاب الإلكترونية بولاية ورقلة
Authors: بن مجاهد, فاطمة الزهراء
بن عريف, وسيمة
صندوق, أسماء
Keywords: مراهق
تقدير الذات الاجتماعي
ادمان الألعاب الالكترونية
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن مستوى تقدير الذات الاجتماعي لدى المراهق مدمن الألعاب الالكترونية. وذلك بالاعتماد على المنهج العيادي الذي يناسب طبيعة الموضوع .وقد تم تطبيق الأدوات التالية: المقابلة العيادية بنوعها الموجهة بهدف البحث والملاحظة ومقياس تقدير الذات الاجتماعي لإبراهيم بلكيلاني 2008 ومقياس ادمان استخدام الأجهزة الالكترونية للباحثة شذى السويلمي 2014. اشتملت الدراسة على خمس حالات مراهقين مدمنين العاب الكترونية تراوحت أعمارهم بين 11و15سنة.بولاية ورقلة. خلال فترة ممتدة من شهر مارس الى سبتمبر 2020 وتماشيا مع طبيعة الموضوع من أجل جمع البيانات والمعطيات الضرورية لهذه الدراسة . وقد أسفرت النتائج أن المدة الزمنية التي يقضيها المراهقين الخمسة يوميا أمام الأجهزة واللعب في اقل تقدير ب4 ساعات وبمعدل يومي متوسط 6ساعات وتصل أحيانا الى 10ساعات وأظهروا تعلق شديد في اللعب بالدرجة الأولى و جاءت مشاهدات الفيديو عبر الانترنت في الدرجة الثانية لدى كل الحالات الخمسة مع ظهور أعراض العنف والانفعال الشديد والامتناع عن الأكل والتواصل عند حدوث المنع أو وقف الأجهزة الالكترونية .وظهور أعراض جسدية. و ظهر لدى الحالات فقر في التواصل الواقعي وادراك بعض المهارات الاجتماعية و العلاقات الإنسانية والمشاعر المألوفة كالإحساس بالأخرين وظهر في الجهة المقابلة تبلد وانعزال وحب الوحدة وعدم تقبل للمعايير الأسرية والاجتماعية ونقص في مستوى تقدير الذات الاجتماعي .
The curent studies aim to evaluate the level of the self socialisme for video games addicted adulte with the use of clinical approach and method , which has the ability to deal with this subject. This study is based on the use of certain Tools: face to face practice interviews, Ibrahim belkilani's 2008 standard of self-appreciation, and the addiction of Electronic devices Standard for searcher Chadha Souilmi. for the aim of collecting Data and Datarss, this study is based on five cases of adults that have Video Games addiction of the age between 11 and 15 in ouargla for the period from March to September 2020. As results of this study, the period of the daily use of Electronic devices for the five adults measured as the following: the minimum duration is 4 hours ,while the medium reschedule is 6 hours and up to 10 hours in some cases. This data collection method spell out for the five cases that the keen affection of playing games , comes first and watching internet videos comes as second. While forbidding and shopping the five cases from playing games or using electronic devices, the study shows that this process is accompanied with the appearance of violence syndrome, withhold of food and communication with others, and feverish. As facts, we can derive to the following results of lacunas : the lack of actual and virtual communication, the lack of social skills, the lack of humanity relations, and the lack of familiar sensations such as feelings toward others. At the same time, the cases shows many negative outcomes such as isolation , bleakness, and unsociableness.
Description: تخصص علم النفس العيادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28321
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben aarif-wasima.pdf649,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.