Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28325
Title: علاقة سلوك المخاطرة بالذكاء الروحي لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي بمدينة ورقلة وضواحيها
Authors: زكري, نرجس
اوبيش, ليندة
تيجاني, أسماء
Keywords: سلوك المخاطرة
الذكاء الروحي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين سلوك المخاطرة والذكاء الروحي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي بمدينة ورقلة وضواحيها، والتعرف على مستوى كل من سلوك المخاطرة والذكاء الروحي لدى عينة الدراسة وكذا الكشف عن الفرق في الارتباط بين درجات أفراد عينة الدراسة على أداة سلوك المخاطرة و أداة الذكاء الروحي تبعا لمتغيرات (الجنس، المنحدر السكني)، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي الاستكشافي، وأجريت الدراسة على عينة متكونة من (110) تلميذ وتلميذة اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية بواقع (32) ذكور و(87) إناث ومن ذوي المنحدر السكني الريفي بواقع (50) تلميذ ومن ذوي المنحدر السكني الحضري بواقع (60) تلميذ. وتحقيقا لأهداف الدراسة تم استخدام أداة سلوك المخاطرة الذي أعدته بن خيرة (2017) ويتكون من 42 مفردة موزعة على ثلاث أبعاد، وأداةالذكاء الروحي من إعداد الطالبتان ويتكون من 43 مفردة موزعة على أربعة أبعاد، وتم التأكد من الصدق والثبات لأدوات الدراسة الحالية وتم معالجة بيانات الدراسة بالاعتماد على برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) النسخة (23) واستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة والمتمثلة في اختبار" ت" لعينة واحدة ومعامل الارتباط بيرسون والنسب المئوية والانحراف المعياري والمتوسط الحسابيومعامل فيشر، وأظهرت النتائج أنه توجد علاقة ارتباطيه عكسيةذات دلالة إحصائية بين سلوك المخاطرة والذكاء الروحي لدى عينة الدراسة، وأن مستوى سلوك المخاطرة منخفض لدى عينة الدراسة، أما مستوى الذكاء الروحي فهو مرتفع لدى أفراد العينة، كما لا يختلف الارتباط بين سلوك المخاطرة والذكاء الروحي لدى عينة الدراسة تبعا لمتغير الجنس(ذكور/إناث) ومتغير المنحدر السكني(ريف/حضر). وفي ضوء النتائج المتحصل عليها تم تقديم مجموعة من المضامين العملية التي تخص الجهات البحثية واقتراح مجموعة من الآفاق المستقبلية التي تزيد من تعميق الدراسةThe present study aimed to reveal the relationship between risk behavior and spiritual intelligence among secondary school students in Ouargla and itsenvirons, and to identify the level of both risk behavior and spiritual intelligence among the study sample, as well as to reveal the difference in the correlation between the degrees of the study sample on the risk behavior tool and theintelligence tool The spiritual study according to the variables (gender, residential slope), and the study used the descriptive correlational exploratory approach, and the study was conducted on a sample consisting of (110) male and female students chosen in the stratified random method by (32) males and (87) females and from the rural residential slope by (50) 1 pupil and from the urban housing slope of (60) students. To achieve the objectives of the study, the risk behavior tool prepared by Bin Khaira (2017) was used and it consists of 42 vocabulary distributed in three dimensions, and the Spiritual Intelligence Tool was prepared by the two students and consists of 43 vocabulary distributed on four dimensions. The validity and reliability of the current study tools were confirmed and the data were processed. The study is based on the Statistical Package for Social Sciences (spss) version (23) and using the appropriate statistical methods represented in the "T-test" for one sample, the Pearson correlation coefficient, the percentages, the standard deviation, the arithmetic mean and the Fisher coefficient, and the results showed that there is an inverse correlation relationship with statistical significance between The risk behavior and spiritual intelligence of the study sample, and that the level of risk-taking behavior is low among the study sample, while the level of spiritual intelligence is high among the sample members, and the correlation between risk behavior and spiritual intelligence among the study sample does not differ according to the gender variable (male / female) and the residential slope variable (Rif / Hadar). In light of the results obtained, a set of practical contents related to the research authorities was presented and a set of future prospects were proposed that further deepen the study. .
Description: التخصص: إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28325
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
oubiche-linda.pdf873,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.