Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28343
Title: مواقف الحياة اليومية وانعكاسهاعلى التحصيل العلمي لدى الطلبة الجامعيين دراسة ميدانية على عينة بالإقامة الجامعية للذكور بن موسى محمد بمدينة ورقلة
Authors: شرقي, رحيمة
بوشمال، يونس
Keywords: مواقف الحياة
التحصيل العلمي
الطلبة الجامعيين
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة المعنونة: " مواقف الحياة اليومية وانعكاسها على التحصيل العلمي لدى الطلبة الجامعيين " إلى الإجابة عن التساؤل الرئيسي المتمثل في: ماهو انعكاس مواقف الحياة اليومية على التحصيل العلمي لدى الطلبة المقيمين بالإقامة الجامعية بن موسى محمد بولاية ورقلة ؟ وللإجابة على هذا التساؤل تم طرح تساؤلين فرعيين: 1)- ما هو انعكاس التفاعل الاجتماعي على التحصيل العلمي للطالب داخل الجامعة ؟ 2)- ما هو انعكاس التفاعل الاجتماعي للطالب داخل الإقامة على تحصيله العلمي ؟ ولقد تم إتباع مجموعة من الإجراءات، شملت المدخل السوسيولوجي ( التفاعلية الرمزية )، والمنهج الوصفي، والاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات، وتم تطبيق هذه الأداة على عينة من الطلبة المقيمين بالإقامة الجامعية بن موسى محمد للذكور بورقلة، ويبلغ عددهم الإجمالي 1000 طالب، وتم اختيار العينة العشوائية البسيطة، حيث تم توزيع 60 استمارة استبيان وتم على جميع اسئلة الاستمارة . وأما النتائج المتحصل عليها فتمثلت في:  أن للتفاعل الاجتماعي تأثير على التحصيل العلمي للطالب داخل الجامعة سواء بالإيجاب أو السلب .  وتم التوصل إلى أن التفاعل الاجتماعي للطالب له تأثير على تحصيله العلمي داخل الإقامة .
The study entitled " The relationship of daily life atttudes to achievemen academic students " to answer the main question: what is the impact of daily life attitudes on the educational achievement of students residing in the university residences in the state of Ouargla? To answer this question, two sub questions were asked: 1- what is the effect of social interaction on the achievement of education within the university ? 2- what is the social interaction of the sdudent affect the student ’s academic achievement ? A number of procedures have been followed, including the sociological approach and the descriptive approach. The tool was applied to a sample of the students residing in the Ben moussa Mohamed university for males in Ouargla, with a total number of 1000 students. Where 60 questionnaires were distributed and all were retrieved, , and the results were as follows:  On the educational achievement of the student within the university, whether positive or negative .  It was recommended that the social interaction of the student has an impact on the educational achievement within the residence .
Description: التخصص:علم اجتماع الاتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28343
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouchmal-younes.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.