Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28487
Title: مجالات التفاعل الاجتماعي للتلميذ وإنتاج الرسوب المدرسي (دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ثانويتي مولود قاسم نايت بالقاسم ومحمد العيد أل خليفة ورقلة )
Authors: بودبزة, ناصر
بوزيد, منال
Keywords: التفاعل الاجتماعي
المجال الاجتماعي
النموذج الثقافي
إعادة الإنتاج
الرسوب المدرسي
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى :الكشف عن أهم مجالات تفاعل التلميذ التي تنتج الرسوب المدرسي للأبناء ، وتضم الدراسة فصلين دراسيين: الفصل الأول : الإطار المنهجي ، أما الفصل الثاني هو الإطار الميداني . أجريت الدراسة على عينة بحث شملت 108 تلميذ من الطور الثانوي ، اعتمدت على المنهج الوصفي واستخدمت أداة الاستبيان التي شملت (30) سؤالا موزعا على خمسة محاور رئيسية: محور البيانات الشخصية،ومحور حول المستوى الثقافي للتلميذ عن النموذج الثقافي للأسرة ، ومحور حول إبراز الهوية الفردية ، و محور حول تفاعل التلميذ عبر مجال التفاعل الافتراضي ومحور حول تعدد مجالات التفاعل وإنتاج الرسوب المدرسي. بعد اختبار الفرضيات توصلنا إلى أنه: * توجد علاقة بين اختلاف النموذج الثقافي الأصلي للتلميذ عن النموذج الثقافي المدرسي يساهم و إنتاج الرسوب المدرسي. * توجد علاقة بين إبراز الهوية الفردية وإنتاج الرسوب المدرسي . * لا توجد علاقة بين المجال الافتراضي للتلميذ وإنتاج الرسوب المدرسي . * أنه توجد علاقة بين تعدد مجالات التفاعل للتلميذ وإنتاج الرسوب المدرسي . * وهذا يعني تحقق الفرضية العامة المتمثلة في تفاعل التلميذ في مجالات اجتماعية تقليدية أخرى جديدة أنتج أزمة هويات لدى التلميذ مما ساهم في إنتاج الرسوب المدرسي لدى التلميذ.
The curent study aims to: delect the Most important That produce school failure . the study includes two semester is the methodological frame work .and the second semester is filed frame work. The study was conducted on a research sample that included 108 secondary school students .It depended on the descriptive approach and used a questionnaire tool that included 30 question distributed among five maim asces: the ascis of personal data ,a ascis on the cultural le val of the of the student on the cultural model of the family , the ascis of the lightinhg the individmal identity , ascis about the intraction of the student through the field of virtural interaction and about the multiphicity of areas of interaction and productin of school failure. After testing the hypotheses, we came that: * there is a relatonship bbetween the difference between the students original cultural model and the schools cultural model, which contributes to the production of school failure. * there is a relationship between showing individual indentity and school failure. * there is no relatonship between the students hypothetical filed and the school failure productin. * ther is no relationship between the multiplicity of the fieled of intraction for the student and the production of school failure. * this meams the fulfillment of the general hypothsis represented by the students interation in tradiotinal .
Description: التخصص: علم الاجتماع التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28487
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouzid-manal.pdf506,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.