Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28494
Title: تمثلات مربيات رياض الأطفال نحو المسرح التربوي للطفل دراســــــة ميدانيـــــة بمؤسسات رياض الاطفال بمدينة ورقلة -
Authors: جابر, مليكة
بوعرعار, مروة
Keywords: المسرح
المسرح التربوي
رياض الأطفال
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة المعنونة بتمثلات مربيات رياض الأطفال نحو المسرح التربوي للطفل الى معرفة مدى تطبيق المسرح كوسيلة تعليمية من خلال المربيات وقد تمحورت الدراسة حول تساؤل رئيسي وهو: ما طبيعة تمثلات معلمات رياض الأطفال نحو المسرح التربوي للطفل؟ وللإجابة على هذا التساؤل تم طرح مجموعة من الأسئلة الفرعية وهي: ما تمثلات مربيات رياض الأطفال بمدينة ورقلة نحو المسرح التربوي؟ كيف يتم تطبيق هذا المسرح من قبل المربيات في رياض الأطفال بمدينة بورقلة؟ ما هي معوقات اعتماد المسرح التربوي كوسيلة تعليمية في رياض الأطفال بمدينة ورقلة؟ وقد شملت الدراسة على عينة مكونة من مبحوثة من مدينة ورقلة وقد تم اختيارهم عن طريق عينة كرة الثلج ولإجراء هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي بغية وصف وتحليل الظاهرة وللإجابة على تساؤلات الدراسة اعتمدنا على تقنية الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثات، حيث قسمت الدراسة إلى جانب منهجي وجانب تطبيقي الذي تم فيه التحقق من صحة التساؤلات. وقد توصلت الدراسة النتيجة العامة التالية أن مربيات رياض الأطفال يتمثلون بالمسرح التربوي بمدينة ورقلة لكونه يعمل على تسهيل العملية التعليمية وأيضا المسرح التربوي يسهم في تنمية الممارسات الاجتماعية الإيجابية لدى أطفال الروضة، كما يسهم في تفاعل الأطفال مع المسرح أكثر من الأنشطة التعليمية القديمة
The purpose of the present study, entitled “Representations of kindergarten teachers in the use of educational drama for children”, is to investigate the extent of the application of drama as a learning tool. The study focused on a main question: What is the nature of the representations of kindergarten teachers towards the educational theater of the child? To answer this question, a set of sub-questions were asked, namely: How is educational drama represented in kindergartens in the city of Ouargla? How is this theater applied by the teachers in the kindergartens in Ouargla? What are the obstacles to adopting educational theater as an educational method in kindergartens in Ouargla? The study included a sample consisting of female respondents from the city of Ouargla, and they were chosen by means of a snowball sample To conduct this study, a descriptive approach was used to describe and analyze the phenomenon To answer the research questions, we relied on the questionnaire technique to collect data from the respondents. The study was divided into a methodological part and a practical part in which the questions were validated. The study found the following general result: that kindergarten educators rely on educational drama in the city of Ouargla because it is efficient in facilitating the learning process. Also, educational theater contributes to the development of positive social practices among kindergarten children. It also contributes to children's interaction with drama more than the old educational activities.
Description: قســــم علم الاجتماع وديموغرافيا الميدان : علم الاجتماع شعبة: علم الاجتماع التخصص: علــــم الاجتماع التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28494
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouaarar-maroua.pdf642,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.