Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28645
Title: اتجاهات التلاميذ سنة ثالثة ثانوي نحو مهنة مستشار التوجيه المهني والمدرسي دراسة ميدانية لبعض ثانويات ولاية ورقلة
Authors: دبابي, بوبكر
بالطيب, حنان
هتهات, حبيبة
Keywords: الاتجاهات
مستشار التوجيه
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى تعرف على اتجاهات التلاميذ نحو مهام مستشار التوجيه والارشاد المدرسي والمهنى بثانويتي , المبارك الميلي , مصطفي حفيان (المتقنة) بولاية ورقلة من خلال توجهاتهم نحو عملية التوجيه والارشاد , ولتحقيق اهداف لدراسة تم وضع التساؤلات التالية : ما طبيعة اتجاهات التلاميذ نحو مهنة مستشار التوجيه والارشاد المدرسي ؟ هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في طبيعة الاتجاهات تعزي لمتغير الجنس ؟ هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في طبيعة الاتجاهات تعزي لمتغير الشعبة ؟ واستخدمت الطالبتان المنهج الوصفي استكشافيلملائمته لمثل هذا النوع من الدراسات التربوية حيث بلغة عينة الدراسة (98) تلميذ وتلميذة في المرحلة الثانوية سنة الثالثة ثانوي بولاية ورقلة و تبنت الطالبتان استبانة مكونة من 33 فقرة . وتم التحقق من صدق الاستبانة من خلال صدق المقارنة الطرفية والصدق الذاتي وتم التاكد من ثبات المقياس عن طريق معامل الفاكرونباخ حيث بلعت (0.79) وهي معاملات ثبات وتم معالجة المعلومات و البيانات وتم التوصل )لنتائج التالية : spssباستخدام برنامج ( اتجاهات التلاميذ السنة الثالثة ثانوي نحو مهنة مستشار التوجيه ايجابية . توجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات التلاميذ تعزي لمتغير الجنس وترجع لصالح الذكور. لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية في طبيعة الاتجاهات تعزي لمتغير الشعبة .
This study aimed to identify the students’ attitudes towards the tasks of the school and vocational guidance and counseling advisor in my secondary school, Al Mubarak Al Mili, and MostafaHafian (Al Mutaqna) in the Wilayat of Ouargla through their orientations towards the guidance and counseling process: students' attitudes towards the profession of guidance counselor and school counseling? Are there statistically significant differences in the nature of trends due to the gender variable? Are there statistically significant differences in the nature of trends due to the variable of the division? The two researchers used the descriptive approach for its suitability to this type of educational studies, where the language of the study sample (98) male and female students in the secondary stage in the third year of secondary school in the state of Ouargla, and the researchers adopted a questionnaire consisting of 33 items. The validity of the questionnaire was verified through the validity of the peripheral comparison and the subjective validity. The stability of the scale was confirmed by the Facronbach coefficient, which was swallowed (0.79), which are stability coefficients. The information and data were processed, and the following results were reached: The attitudes of the third year secondary students towards the profession of guidance counselor are positive. There are statistically significant differences in the attitudes of the students due to the gender variable. There are no statistically significant differences in the nature of the trends due to the variable of the division.
Description: تخصص إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28645
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bettayeb-hanan.pdf631,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.