Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28697
Title: Charlotte Bronte’s Jane Eyre: A Feminist Approach
Authors: Hanafi Tidjani, Hind
Tlili, Sabrina
Daraf, Ibtissem
Keywords: Gender
Women
Feminism
جنس
النساء
النسوية
Issue Date: 2021
Publisher: université kasdi merbah ouargla
Abstract: It is well established that Victorian writers were disturbed with a specific set of social issues in their era. Due to social instruction, many beliefs and structures have changed. Those writers used their literary production as a social reform to introduce them as subjects for discussion and debate, especially gender issues with consideration to the status of women. The major objective behind this study is to investigate the real image of women in Jane Eyre. And to show the indignation of Charlotte Bronte about patriarchy world and seeks to know her point of view toward feminist. In order to identify feminist trends in the novel, a descriptive qualitative method through library research was used in this thesis. We dealt with the identification of prevalent and relied-upon stereotypes of women, while also emphasizing the position of governess, then we applied a feminist literary approach to analyses the female characters and the plot. We throw light on the analysis of the feminism themes in Jane Eyre by adopting a feminist critical reading, with the social environment conceptualized feminism as active human practice.
Il est bien établi que les écrivains victoriens étaient perturbés par un ensemble spécifique de problèmes sociaux à leur époque. En raison de l'instruction sociale, de nombreuses croyances et structures ont changé. Ces écrivains ont utilisé leur production littéraire comme une réforme sociale pour les présenter comme sujets de discussion et en particulier les questions de genre en tenant compte du statut de la femme. L'objectif majeur derrière cette étude est d'enquêter sur l'image réelle de la femme dans Jane Eyre, et de montrer l'indignation de Charlotte Bronte envers le monde patriarcal et cherche à connaître son point de vue envers le féministe. Afin d'identifier les tendances féministes dans le roman, une méthode qualitative descriptive à travers la recherche en bibliothèque a été utilisée dans cette thèse. Nous avons traité de l'identification des stéréotypes répandus et invoqués des femmes, tout en insistant également sur la position de gouvernante, puis nous avons appliqué une approche littéraire féministe pour analyser les personnages féminins et l'intrigue. La dernière partie éclairera l'analyse des thèmes féministes chez Jane Eyre en adoptant une lecture critique féministe, l'environnement social conceptualisant le féminisme comme pratique humaine active.
من الثابت أن الكتاب الفيكتوريين انزعجوا من مجموعة محددة من القضايا الاجتماعية في عصرهم. بسبب التعليم الاجتماعي، تغيرت العديد من المعتقدات والهياكل. استخدم هؤلاء الكتاب إنتاجهم الأدبي كإصلاح اجتماعي لتقديمهم. يناقش هذا البحث وجود كيانات نسوية في كتاب جين آير لشارلوت برونتي. الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو التحقيق في الصورة الحقيقية للمرأة في جين اير. تم استخدام المنهج النوعي الوصفي من خلال البحث المكتبي في هذه الرسالة. يُظهر هذا البحث غضب شارلوت برونتي بشأن العالم الأبوي ويسعى إلى معرفة وجهة نظرها تجاه النسوية. من أجل تحديد الاتجاهات النسوية في الرواية، تناولنا في الفصل الثاني تحديد الصور النمطية السائدة والمعتمدة على النساء، مع التأكيد أيضًا على مكانة المربية التي لعبت دورًا مهمًا في الأدب. ثم طبقنا مقاربة أدبية نسوية لتحليل الشخصيات النسائية والحبكة. سيلقي الجزء الأخير الضوء على تحليل موضوعات النسوية في جين آير من خلال تبني قراءة نقدية نسوية. من المفهوم أن الشخصية والاجتماعية موجودة في علاقة مقررة بشكل متبادل من وجهة النظر الميتافيزيقية، مع البيئة الاجتماعية التي تصور النسوية كممارسة بشرية نشطة.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28697
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TLILI-DARAF.pdf369,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.