Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28905
Title: إصلاح المنهاج التربوي من وجهه نظر أولياء التلاميذ دراسة ميدانيه على عينه من أولياء التلاميذ ابتدائية عبد الحميد عقال ولاية تقرت
Authors: جابر, مليكة
دبة, امال
Keywords: المنهاج التربوي
اولياء التلاميذ
إصلاح
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على وجهة نظر أولياء التلاميذ حول إصلاح المناهج التربوية من خلال طرح التساؤل الرئيسي التالي كيف يرى أولياء التلاميذ ابتدائية عقال عبد الحميد ولاية تقرت الإصلاح التربوي الحالي 1-ما رأي أولياء التلاميذ الابتدائية عقال عبد الحميد لولاية تقرت في محتوى المناهج الدراسي الحالي 2-كيف يرى أولياء التلاميذ ابتدائية عقال عبد الحميد ولاية تقرت طرق تدريس المضامين الدراسية الحالية والإجابة عن هذه الأسئلة اعتمدت الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي بتطبيق أداة الاستمارة والمكونة من أربعة محاور على عينة احتمالية شملت 90 وليا للتلميذ بالابتدائية عقال عبد الحميد. وبعد الأثراء النظري والدراسة الميدانية توصلت الدراسة إلى النتيجة العامة التالية: إن الأسرة بشكل أو بآخر تمثل عنصر أساسيا مهما لكل ما يحدث في المدرسة وعليه يجب على المدرسة والقائمين عليها أنيدخروا الجهود وأن يخطو الخطوة الأولى نحوالانفتاح على الأسرة والاستفادة من الوعي الأولياء لمشاركتهم في تحقيق أهدافهم. أن الإصلاحات التي طرأت على المنهج الدراسي الحالي لم تلاقي الترحيب من قبل أولياء الأمور وقد عبروا عن رفضهم لها بنسبة اغلبيه وهذا ما يدفعنا للقول في دراستنا انه يجب إعادة النظر في إصلاحات المناهج التربوي الحالي.
The studyaims to identify the students’ parents’ point of view on the reform of educational curricula by asking the following main question: How do the parents of primary school students viewOqal Abdul Hamid, the state of Touggourt, the current educational reform 1- What is the opinion of the parents of primary students, Aqal Abdul Hamid, for the state of Toggourt, on the content of the current curriculum 2- How do the parents of primary school students, Oqal Abdul Hamid, see the way to teach the current academic content? In answering these questions, the researcher in this study relied on the functional approach by applying the questionnaire tool, which consisted of four axes, on a probability sample that included 90 parents of the primary school student, Aqal Abdel Hamid. After the the oretical study and the field study, the study reached the following general conclusion: The family, in one way or another, represents an essential and important element for everything that happens in the school, and the school and its administrators must spare efforts and take the first step to wardsopenness to the family and benefit from the awareness of parents to participate in achieving their goals. The reforms that took place in the current curriculum were not welcomed by the parents, and theyexpressedtheir rejection of them by a majority, and this iswhat prompts us to say in our study that the reforms of the current educational curriculum should bereviewed.
Description: التخصص: علم اجتماع التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28905
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
debba-amel.pdf592,97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.