Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد الكريم, بن عبد الواحد-
dc.contributor.authorمحمد إقبال, بن ساسي-
dc.date.accessioned2022-05-11T09:12:11Z-
dc.date.available2022-05-11T09:12:11Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28907-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفتدراستناإلىمعرفةمستوىالتفكيرالناقدوعلاقتهبالتحصيلالدراسيفيمادةالبيداغوجياالتطبيقيةلدىطلبةمعهدعلوموتقنياتالنشاطاتالبدنيةوالرياضيةفيجامعةورقلة،باستخدامالمنهجالوصفيالتحليليعلىعينةقدرها (54) طالبتماختيارهمبطريقةعشوائية،وبالاعتمادعلىمقياسالتفكيرالناقدلـــ(فاروقعبدالسلاموممدوحسليمان) ونتائجالتحصيلالدراسيللسداسيالأولللطلبةفيمادةالبيداغوجياالتطبيقية،وبعدالمعالجةالإحصائيةللبياناتبواسطةبرنامج spss توصلناإلىالنتائجالتالية: أنمستوىالتفكيرالناقدلدىطلبةمعهدعموموتقنياتالنشاطاتالبدنيةوالرياضيةمتوسط،ومستوىالتحصيلالدراسيجيدفيمادةالبيداغوجيةالتطبيقية،كماأنهلاتوجدعلاقةارتباطيةبينالتفكيرالناقدوالتحصيلالدراسيلدىالطلبةعينةالدراسةen_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the relationship of critical thinking and its relationship to academic achievement in applied pedagogy, and the study sample consisted of (54) male and female students from the first year of the Master’s degree specializing in school sports physical activity at the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities at the University of Kasdi Merbah, Ouargla, represented by groups 01-02-03, and the California Critical Thinking Test was applied to them. The results of the study indicated:  The level of critical thinking among students of the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities is average.  A good level of academic achievement in applied pedagogy for master's students at the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities - Ouargla.  There is no correlation between critical thinking and academic achievement in applied pedagogy for first-year master students. After that, the results were discussed in the light of previous studies, the theoretical framework and the information obtained through the field.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتفكير الناقدen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.subjectطلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectالبيداغوجيا التطبيقيةen_US
dc.subjectCritical thinking-
dc.subjectacademic achievement-
dc.subjectCalifornia Critical Thinking Scale-
dc.subjectApplied pedagogy-
dc.titleالتفكير الناقد وعلاقته بالتحصيل الدراسي في مادة البيداغوجيا التطبيقية لدى طلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن ساسي محمد اقبال.pdf4,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.