Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28928
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorكويسي, محمد-
dc.contributor.authorقادري, خلود-
dc.date.accessioned2022-05-11T10:53:07Z-
dc.date.available2022-05-11T10:53:07Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28928-
dc.descriptionمحاسبة جباية معمقةen_US
dc.description.abstractتسعى هذه الدراسة إلى معرفة مدى جدوى التوافق مع المعايير الدولية للتعليم من أجل الارتقاء بالتعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية والبحث عن سبل وإمكانية تطبيقها في الوسط التعليمي الجزائري موازاة لما خلفته عملية الإصلاحات المحاسبية في الجزائر سواء على صعيد التعليمي أو المهني، مما يبرز الأهمية البالغة لمتطلبات تطوير التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية. وقد تم إجراء دراسة ميدانية من خلال تصميم إستمارة استبيانية حول إشكالية الدراسة، ووزعت على عينة من المهنيين والأكاديميين في مجال المحاسبة بولاية ورقلة، و بالاستناد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS للتمكن من تحليل البيانات التي تم جمعها من العينة المبحوثة. وتوصلت الدراسة إلى أنه رغم ما قامت به الجزائر من إصلاحات إلا أنه لا تزال هناك فجوة و إشكالات وعراقيل تواجه التعليم المحاسبي الجامعي ، مع بروز نوع من التناقض في النظام المحاسبي ككل، وعليه لابد من تطبيق و قبول معايير التعليم الدولية في وسط التعليم المحاسبي الجزائري لمحاولة الرقي والنهوض بالمستوى التعليمي و المهني لتخصصات المحاسبة.en_US
dc.description.abstractThis study seeks to know the extent of the feasibility of compatibility with international standards for education in order to advance accounting education at the Algerian educational milieu parallel to what was left by the process of accounting reforms in Algeria ,whether on the educational or professional level ,which highlights the great importance of the development requirements Accounting education in Algerian universities. A field study was conducted by designing a questionnaire on the problem of the study, and it was distributed to a sample of professionals and academics in the field of accounting in the wilaya of Ouargla, based on the Statistical Package for Social Sciences program SPSS to be able to analyze the data collected from the examined sample. The study found that despite the reforms that Algeria has implemented, there are still a gap, problems and obstacles facing university accounting education, with the emergence of a kind of contradiction in the accounting system as a whole, and therefore international education standards must be applied and accepted in the midst of Algerian accounting education to try The advancement and advancement of the educational and professional level of the accounting majors.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectمهنة محاسبةen_US
dc.subjectمعايير تعليم دوليةen_US
dc.subjectتعليم محاسبي IESen_US
dc.subjectتعليم عاليen_US
dc.subjectإصلاح محاسبيen_US
dc.subjectaccounting educationen_US
dc.subjectinternational education standards IESen_US
dc.subjecthigher educationen_US
dc.subjectaccounting reformen_US
dc.subjectAccounting professionen_US
dc.titleمتطلبات الارتقاء بالتعليم المحاسبي الجامعي وفق معايير التعليم الدولية IES - دراسة حالة عينة من الأكاديميين وممارسي مهنة المحاسبة بولاية ورقلة-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kadri-koloud.pdf1,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.